Minder langdurige liftstoringen op stations, maar werk nog niet klaar

Nieuws

8 augustus 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

Het aantal liftstoringen op stations in Nederland van langer dan een week, is het afgelopen jaar gedaald. Dat blijkt uit eigen cijfers van ProRail (peildatum 28 juli). In juli gaat het om gemiddeld drie liften. Vorig jaar in juli lag dat aantal nog op 11 defecte liften. ProRail voert het onderhoud uit voor ruim 400 liften op Nederlandse treinstations.

Voorzichtig positief

In januari was het aantal langdurig defecte liften op stations nog het dubbele. In de eerste helft van 2025 waren gemiddeld vijf liften langer dan een week in storing. In de afgelopen maand juli zat het gemiddelde op drie. "Dat is nog steeds vervelend voor reizigers die afhankelijk zijn van een lift, maar de afname is een voorzichtig positief signaal," zegt Chiel Overgoor, domeinregisseur bij ProRail.

De cijfers blijven redelijk stabiel, al was er in juni een uitschieter bij de defecte liften. "We zien dat er verbetering mogelijk is, zeker bij onze leveranciers. We zitten er dan ook strak bovenop," aldus Chiel. “ProRail blijft zich inzetten om het aantal liftstoringen verder naar beneden te krijgen. Het gaat hierbij niet alleen om langdurige stilstand, maar ook om het aantal kortdurende en herhaalstoringen.”

Vooruitgang en zorgen

Ook in de liftmonitoring wordt vooruitgang geboekt. Afwijkingen in de data, zoals verkeerde locatieaanduidingen en statusupdates, worden aangepakt. "We hebben een werkbare methode gevonden om de kwaliteit van de data nog meer te verbeteren. Dat helpt ons om sneller en beter te reageren met de juiste informatie," vertelt Chiel.

Een groeiende zorg is de ingebruikname van nieuwe liften. Chiel: “Soms komt het voor dat nieuwe liften niet op het gewenste moment in gebruik genomen kunnen worden. Dit komt door fouten in de fabriek van onze leveranciers of het onvoldoende rekening houden met planningen. Dat zorgt voor hinder bij de opening van vernieuwde stations en leidt tot onbegrip bij reizigers. Samen met onze leveranciers en de aannemer zoeken we naar oplossingen en betere afstemming.

Real-time informatie

ProRail begon dit jaar met het beschikbaar stellen van real-time informatie over liften op stations. Vervoerders en andere belanghebbende organisaties gaan deze informatie op termijn delen via hun reisinformatiekanalen. Reizigers die afhankelijk zijn van een lift kunnen dus straks van tevoren zien of de lift op hun station werkt. Hier kunnen ze dan eventueel hun reis op aanpassen.

Chiel: “Al onze liften hebben we voorzien van sensoren die storingen detecteren en doorgeven. Het was een flinke uitdaging om alle informatie volledig en betrouwbaar binnen te krijgen en te verwerken. Hiervoor zijn we een intensief samenwerkingstraject aangegaan met onze onderhoudspartijen van liften, NS, de samenwerkende decentrale ov-autoriteiten (DOVA) en de standaardisatie-organisatie BISON.” ProRail blijft de komende tijd de kwaliteit van de beschikbare liftdata monitoren.

Wat kun je doen als je een lift nodig hebt?

Is de lift op jouw station kapot en heb je die echt nodig om te reizen? Bel dan NS Klantenservice via 030 23 57 822. Zij denken met je mee over een passende reisroute of alternatief vervoer.

Toegankelijke stations

Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Ook als je reist met een kinderwagen, bagage, een rolstoel of als je een functionele beperking hebt. Daarom maken wij onze stations toegankelijk voor álle reizigers.

Lees meer over toegankelijkheid

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers