Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem

Nieuws

17 mei 2019

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim 60 jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen. De invoer van ERTMS is de standaard die door de Europese Commissie is voorgeschreven en ook onderdeel van het Regeerakkoord.

Een goed onderhouden spoor is cruciaal voor een betrouwbaar netwerk. Hier valt ook de vervanging van oude systemen onder. Met dit nieuwe spoorbeveiligingssysteem maken we het Nederlandse spoor de komende decennia klaar voor de toekomst. Treinen kunnen straks veilig dichter op elkaar rijden. Dit is cruciaal voor het groeiende aantal reizigers dat gebruik wil maken van het spoor.

hoe werkt ERTMS: https://youtu.be/S4Xt2Z8LUgg

Rol ProRail

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bracht eerder al de regie voor de uitvoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem onder bij ProRail. ProRail heeft daarmee een sleutelrol voor sectorbrede afstemming over de invoering van ERTMS met onder andere het ministerie van IenW, vervoerders, verladers en materieeleigenaren. 

Digitaal spoor

ERTMS brengt allemaal verbeteringen met zich mee ten opzichte van het huidige ATB (Automatische TreinBeinvloeding) dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites.

Klaar voor de toekomst

ERTMS zorgt ervoor dat Nederland klaar is voor de toekomst. Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden netwerken ter wereld. Het aantal mensen dat met de trein reist zal de komende jaren nog verder toenemen. De invoering van ERTMS zorgt ervoor dat de capaciteit op het spoor toe neemt en er minder techniek in de infrastructuur nodig is, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling (einde koperdiefstal!). Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het spoorse communicatiesysteem 'GSM-R'. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter en efficiënter achter elkaar kunnen rijden. Dat komt erop neer dat in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden.  Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) heeft Europa straks één standaard voor treinbeveiliging. Zo kunnen reizigers- en goederentreinen in de toekomst makkelijker grenzen overgaan. Een enorm traject met impact op de hele spoorsector. Daarom doen we dit samen met o.a. goederen- en regionale vervoerders, aannemers, gebruikers en lokale overheden. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers