Netverklaring en toegangsovereenkomsten
Nieuws
De Netverklaring voor 2022 is 11 december gepubliceerd. Hierin staan alle diensten met de tarieven van ProRail. Vervoerders, terminals en spooraannemers hebben deze informatie nodig voor gebruik van het spoor. Vorige week hebben deze klanten de toegangs- en capaciteitsovereenkomsten voor 2021 ondertekend. Daarmee mogen ze komend jaar ‘het spoor op’.
Gebruik van het spoor
In Nederland maken zo’n vijftig gerechtigden gebruik van het spoor. De Netverklaring is de producten- en dienstencatalogus van ProRail: het omvat het volledige aanbod aan onze klanten met de bijbehorende tarieven. Denk bijvoorbeeld aan gebruik van treinpaden en opstel- en rangeersporen, afnemen van tractie-energie of de toegang tot informatie- en ICT-diensten.
Op basis van de Netverklaring sluit ProRail met alle gerechtigden een toegangs- of capaciteitsovereenkomst. Hierin staat bijvoorbeeld over welk deel van het spoor de vervoerder gaat rijden en welke diensten een vervoerder van ProRail afneemt.
Nieuwe hoofdstructuur
RailNetEurope heeft op Europees niveau de hoofdstructuur van de Netverklaring gewijzigd. Voortaan heeft de Netverklaring zeven in plaats van zes hoofdstukken en is de inhoud anders geordend. Er zijn inhoudelijke wijzigingen in de Operationele Voorwaarden en onder andere de inzet van railwegvoertuigen (Unimog) is toegevoegd. De Operationele Voorwaarden staan nu in het hoofddocument (hoofdzakelijk in het nieuwe hoofdstuk 6 Operatie). Met de wijzigingen sluit ProRail aan bij de Europese standaard.
Time Table Redesign (TTR)
RailNetEurope en Forum Train Europe werken op Europees niveau aan een herontwerp van het capaciteitsverdelingsproces onder de naam Time Table Redesign (TTR). ProRail is van plan om TTR in 2025 in te voeren en dit heeft impact voor zowel goederen- als reizigersvervoerders. Daarom hebben we uitgebreide informatie over het TTR-programma opgenomen in de Netverklaring 2022.
Tarieven en vergoedingen
- De tarieven worden op reguliere wijze geïndexeerd.
- De compensatietarieven zijn verhoogd. Deze zijn bedoeld als vergoeding voor vervoerders die bij geplande tijdelijke capaciteitsbeperkingen en ad hoc werkzaamheden het spoor niet kunnen gebruiken.
- De korting voor stilgemaakt materieel is komen te vervallen, omdat de daarvoor geldende verordening niet meer bestaat.
- De transfer-tarieven zijn voor 2022 verhoogd, vanwege hogere kosten. Tegelijkertijd hebben we de extra heffing verlaagd.
- De annuleringsheffing gaat in het dienstregelingsjaar 2021 in, maar deze brengen we pas in rekening met ingang van 2022.
Lees ook
Meer nieuws
-
Riet Schroven verlaat ProRail
23 oktober 2024
-
ProRail legt verbeterd cao-eindbod neer
11 oktober 2024
-
Brief over plan prestatieverbetering naar Tweede Kamer
16 juli 2024