Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
De fietsenrekken bij stations worden makkelijker te onderhouden en duurzamer. En nog belangrijker voor fietsers zelf: ze worden gebruiksvriendelijker en beter geschikt voor ‘licht afwijkende’ fietsen, bijvoorbeeld met een krat of kinderzitje. ProRail heeft het raamopdracht voor deze fietsenrekken nieuwe stijl onlangs gegund aan VelopA B.V. uit Leiderdorp.
Het gaat om een nieuw geïntegreerd contract voor levering van de nieuwe rekken én onderhoud van de fietsparkeerplaatsen bij stations. De nieuwe ‘standaard’ fietsrekken hebben een hart op hart maat van 39 cm en zijn te herkennen aan een rood handvat. De rekken voor ‘lichtafwijkende’ fietsen, te herkennen aan een blauw handvat, hebben een hart op hart maat van 55 cm. Daar is meer ruimte, wat voor meer comfort zorgt bij het stallen.
ProRail beheert meer dan een half miljoen fietsparkeerplaatsen bij stations en dit aantal groeit nog ieder jaar. De eerste ‘hedendaagse’ fietsenstallingen zijn twintig jaar geleden gebouwd. Ook deze moeten blijven voldoen aan de comfort- en beschikbaarheidseisen. Instandhouding en vervanging zijn belangrijke redenen voor het nieuwe contract met VelopA B.V.
In de loop der jaren hebben we vaak de markt uitgedaagd om een steeds beter fietsenrek te ontwikkelen. Inmiddels heeft dat geleid tot veel kennis over het fietsrek, maar ook tot diversiteit in soorten parkeersystemen en dat is minder efficiënt in onderhoud. Na de vele jaren ervaring en kennis rijker gaan we nu voor een eigen ontwerp, waarbij we nog meer comfort voor de gebruikers willen.
Met het nieuwe fietsparkeersysteem zetten we in op een langere levensduur en daarmee dus ook op minder materiaalgebruik. Dat is goed, maar ook nodig om de duurzaamheid te verbeteren.
De eerste rekken uit dit contract worden dit jaar geplaatst bij Arnhem Centraal. Oude rekken die nog bruikbaar zijn, krijgen een tweede, derde en soms wel vierde leven, bijvoorbeeld als tijdelijke stalling bij diverse bouwprojecten. Zo kregen gebruikte rekken recent nog een tijdelijk plek in Assen en gingen ze na een stevige opknapbeurt door naar Amsterdam RAI en Eindhoven.
17 november 2021
1 november 2021
15 juni 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.