Werkzaamheden op en rond Amersfoort Centraal

We werken in Amersfoort om het belangrijke knooppunt klaar te maken voor de toekomst. Treinen rijden minder of helemaal niet, maar de stad blijft bereikbaar.

Lees meer

Ontwerpmanager Bas van Aart: "Ontwerpen doe je samen"

Nieuws

10 februari 2022

Dat er op en rond station Groningen wordt verbouwd, is duidelijk te zien wanneer je er rondloopt. Verspreid over de bouwplaats staan meerdere imposante machines hun werk te doen en aan de lopende band voeren wagens materiaal af en aan. Waar je als reiziger een stuk minder van meekrijgt, is het ontwerpproces dat voorafgaat aan de realisatie. Dat gebeurt al ver voordat de eerste schop de grond in gaat. Buiten het zicht weliswaar, maar zeker niet minder belangrijk. Ontwerpmanager Bas van Aart kan dit beamen. Hij is vanuit Strukton Civiel verantwoordelijk voor het gehele ontwerptraject binnen Groningen Spoorzone en neemt ons in dit artikel mee in zijn werk.

Spin in het web

Vanuit zijn kantoor in de bouwkeet heeft Bas van Aart een mooi overzicht over de bouwplaats. En overzicht houden, dat kun je wel aan hem toevertrouwen. Als ontwerpmanager bij Strukton Civiel heeft Bas de leiding over de zes ontwerpteams in het project Groningen Spoorzone en is hij eindverantwoordelijk voor alle ontwerpactiviteiten die worden uitgevoerd. Ook is hij het aanspreekpunt voor opdrachtgever, uitvoering en andere stakeholders. De 'spin in het web', zo noemt Bas zichzelf ook wel.

Van wens naar ontwerp

Hij legt uit hoe het ontwerpproces in z'n werk gaat: "Het begint allemaal bij de opdrachtgever, ProRail in dit geval. Deze komt bij ons met een vraagspecificatie, waarin precies staat beschreven waar het uiteindelijk te bouwen product aan moet voldoen. Het is dan onze taak om de wensen en eisen van de opdrachtgever te vertalen naar een ontwerp. Alle zes de teams zijn verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel van het integrale ontwerp. De verschillende onderdelen komen vervolgens samen in een driedimensionaal model. Hierin bouwen we als het ware het station in het klein, voordat het echt gebouwd gaat worden. Met het driedimensionale model als basis maken we uiteindelijk tekeningen waarvan de uitvoering dan kan gaan bouwen."

'Linksom of rechtsom'

Klinkt simpel en overzichtelijk, maar dat is het lang niet altijd. Zoals in elk project, zit er ook in het project Groningen Spoorzone wel eens iets tegen. Bas: "Af en toe komt de uitvoering bij ons terug met een probleem, bijvoorbeeld wanneer iets op de tekening in werkelijkheid toch niet blijkt te passen. Dan is het ontwerpteam aan zet om het op te lossen." Hoe Bas met zo'n situatie omgaat? Nuchter en besluitvaardig. “Snel reageren en zorgen dat er een oplossing komt, linksom of rechtsom. Want uiteindelijk moet het wel gebouwd worden."

Korte lijntjes

Om ervoor te zorgen dat dit soort situaties zo min mogelijk voorkomt, speelt communicatie een bepalende rol. Zo wordt het uitvoeringsteam vanaf begin af aan bij het ontwerpproces betrokken. "Ontwerpen doe je samen", aldus Bas. "Je kunt plat gezegd alles ontwerpen, maar voor de gewenste wijze van bouwen heb je gewoon input nodig van de uitvoering. Zij weten wat in de praktijk wel en niet werkt." Naast de uitvoering houdt Bas ook met opdrachtgever ProRail korte lijntjes. "Zo voorkomen we dat we aan het eind van de rit nog tegen problemen aanlopen. Knelpunten die zich onderweg aandienen, zijn bijna altijd redelijk eenvoudig op te lossen."

Het bouwen van een station is geen lopendebandwerk.

Bas van Aart Ontwerpmanager Strukton Civiel

Geen lopendebandwerk

Zijn er dan bijna geen uitdagingen? Zeker wel! De grootste uitdaging is volgens Bas om ervoor te zorgen dat het ontwerp uiteindelijk op de juiste manier gebouwd wordt en op tijd klaar is. "Het totale ontwerp is ongelofelijk complex en hierin lopen wij ook weleens tegen verrassingen aan. Dat is ook logisch, want het bouwen van een station is geen lopendebandwerk. Neem bijvoorbeeld de stort van onderwaterbeton. Dat hebben we bij wijze van spreken al honderd keer gedaan, maar het kan hier weer net iets anders lopen dan in een ander project. De uitdaging is dan om het met het hele team tot een goed einde te brengen."

Wij-gevoel

Dat zijn team heel belangrijk voor hem is, blijkt keer op keer uit het gesprek met Bas. De menselijke interactie vindt hij dan ook een van de mooiste dingen van zijn rol. Bas vertelt: "Ik zit nu ruim anderhalf jaar op dit project. De mensen die hier werken kende ik in het begin vrijwel allemaal nog niet. Nu ken ik iedereen persoonlijk. Met zoveel mensen samenwerken, vind ik geweldig." Als ontwerpmanager heeft Bas zich dan ook een doel gesteld: "Ik wil ervoor zorgen dat er een hecht team ontstaat, in plaats van allemaal individuen op losse eilandjes. Daarin ben ik geslaagd als ik dat 'wij-gevoel' heb weten op te roepen bij mensen."

Van niets naar iets

Meewerken aan project Groningen Spoorzone vindt Bas fantastisch en hij glundert als hij erover praat. "Ik ben een techneut in hart en nieren. Voor een goede technische discussie kun je me altijd wakker maken", lacht hij. "Daarnaast vind ik het mooi dat je het project steeds verder ziet vorderen. Van niets naar iets gaan met elkaar, dat is gewoon het leuke van dit werk. We voegen echt iets moois toe aan het Groningse landschap."

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers