Ontwerptracébesluit PHS Nijmegen en westentree ter inzage

Nieuws

30 juni 2021

Vanaf 1 juli 2021 tot en met 11 augustus 2021 ligt het ontwerptracébesluit (OTB) en het milieueffectrapport (MER) van het project Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Nijmegen en westentree ter inzage. Het is mogelijk een zienswijze in te dienen.

Online informatieavond

Op maandag 5 juli tussen 19.30 en 21.15 uur nodigen wij je uit voor een online informatieavond over het ontwerptracébesluit en bijbehorende milieueffectrapport van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Nijmegen en westentree. 

Wij geven een toelichting op de procedure, het ontwerp en de belangrijkste omgevingseffecten van PHS Nijmegen en west entree. Via de chat kun je vragen stellen aan onze specialisten. De Gemeente Nijmegen geeft een korte toelichting op de verdere gebiedsontwikkeling rond het station. Je hoeft je niet vooraf aan te melden voor de informatieavond.

Neem deel aan de informatiebijeenkomst

Meer reizigers op drukke trajecten

ProRail verbindt mensen met hun werk, met hun school en met elkaar, en goederen met markten in binnen- en buitenland. De komende jaren neemt de hoeveelheid reizigers en goederen over het spoor aanzienlijk toe. Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer van de Rijksoverheid zorgt ervoor dat op drukke trajecten in Nederland iedere 10 minuten een trein gaat rijden. Daarmee wordt de trein nog aantrekkelijker als  alternatief voor de auto.

Een van die drukke trajecten is het traject Schiphol–Utrecht–Nijmegen. In Nijmegen zijn aanpassingen nodig om te zorgen voor een betrouwbare dienstregeling. Deze aanpassingen en de omgevingseffecten daarvan beschrijven we in het ontwerptracébesluit en het bijbehorende milieueffectrapport.

  • Impressie entree einde tunnel
    Impressie entree einde tunnel
  • Impressie ontwerp perronkap 5-6
    Impressie ontwerp perronkap 5-6
  • Impressie ontwerp traverse
    Impressie ontwerp traverse

PHS-aanpassingen in Nijmegen

In Nijmegen passen we sporen en wissels aan en bouwen we een derde perron. Om de toegankelijkheid en doorstroming van het station te verbeteren passen we de perrontunnel aan en zorgen we voor voldoende liften en trappen. Ook komen er winkels in de tunnel.

Mede in opdracht van de Gemeente Nijmegen trekken we de tunnel door naar de westzijde en daarmee krijgt het station een tweede volwaardige toegang. Ook passen we het opstelterrein voor treinen nabij Wolfskuil aan om daar in de nacht treinen te parkeren, van binnen schoon te maken en technisch te controleren. PHS Nijmegen en westentree is naar verwachting gereed in 2027.

De procedure

Om de aanpassingen aan de sporen en het station in Nijmegen mogelijk te maken, volgen we de tracéwetprocedure. Op 30 juni 2021 kondigen we met een advertentie in de Staatscourant en in regionale kranten de start aan van de ter inzage legging van het ontwerptracébesluit (OTB) en het milieueffectrapport (MER).

De rapporten liggen van 1 juli 2021 tot en met 11 augustus 2021 ter inzage. Vanaf 1 juli aanstaande vind je alle informatie op de website van Platform Participatie. Je leest daar hoe je een zienswijze kunt indienen. Naast deze online informatie kun je de rapporten ook op papier inzien, namelijk bij:

  • de Stadswinkel (Mariënburg 30, Nijmegen)
  • Provincie Gelderland (Markt 11, Arnhem) 
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Rijnstraat 8, Den Haag)

Vanwege de beperkingen door corona dien je vooraf een afspraak te maken.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers