Perrons station Oosterbeek circulair en innovatief vernieuwd

Nieuws

31 augustus 2021

Station Oosterbeek heeft compleet vernieuwde perrons. Tussen 10 en 27 augustus zijn over de hele lengte de verouderde keerwanden vervangen en is meteen alle bestrating vernieuwd. Ook de hoogte van het perron is aangepast om een drempelloze instap mogelijk te maken.

Nieuw meubilair

Nieuw perronmeubilair zorgt ervoor dat het station weer meer van deze tijd is. We plaatsten nieuwe houten banken, afvalbakken, informatieborden en zitranden. Eind september volgen er nog restwerkzaamheden aan de trap van perron 2 en plaatsen we het (reis)informatiepaneel met de verkoopautomaat. De werkzaamheden zijn uitgevoerd vanuit het ProRail Perron Programma, waarin veel aandacht gaat naar duurzaam en innovatief werken. We doen dit samen met onze partners.

  • De aangepaste spoorkraan hevelt de tegels  tot boven het perron
    De aangepaste spoorkraan hevelt de tegels tot boven het perron
  • De medewerker begeleidt de vacuümklem naar het perron
    De medewerker begeleidt de vacuümklem naar het perron
  • De vacuümklem plaatst de perrontegel
    De vacuümklem plaatst de perrontegels
  • De halve witte waarschuwingstegel  worden machinaal op de juiste plek geplaatst
    De halve witte waarschuwingstegel worden machinaal op de juiste plek geplaatst
  • Medewerkers plaatsen vanuit de aangepaste spoorkraan de perrontegels met de vacuümklem
    Medewerkers plaatsen vanuit de aangepaste spoorkraan de perrontegels met de vacuümklem

Circulaire perrontegel

De nieuwe bestrating bestaat uit een nieuwe circulaire perrontegel. Aannemer Van Ooijen Gouda vroeg de Nederlandse Inkoopcombinatie Wegenbouw (NiCW) om daarover mee te denken. Het resultaat is een bestrating met tegels die voor meer dan 85 procent bestaan uit granulaat uit gebroken betonpuin.  

Nieuwe manier van bestraten

Voor het aanbrengen van de bestrating bedacht Van Ooijen Gouda een nieuwe manier van machinaal straten. De bestrating is vanaf het spoor aangebracht met een speciaal ontwikkelde vacuümklem op een aangepaste spoorkraan. Door deze manier van werken, kan ook de eerste meter vanaf de keerwand machinaal worden aangebracht. Omdat er niet vanaf  het perron zelf wordt bestraat, is de kans op beschadigingen en spoorvorming minimaal.

Deze innovatie kan alleen worden toegepast wanneer leverancier en aannemer nauw samenwerken. De leverancier van de bestrating dient de tegels in een vooraf vastgesteld bestratingspatroon aan te leveren zodat de ‘lintlagen’ en de halve witte waarschuwingstegel ook direct machinaal op de juiste plek komen. Behalve duurzaamheid en arbotechnisch beter is deze methode sneller dan de traditionele, waardoor het ook nog tijdwinst oplevert. Dat is in de relatief korte buitendienststellingen een bijkomend voordeel.

ProRail daagt aannemers uit

Aannemer Van Ooijen Gouda is een van de vier partijen waarmee ProRail werkt via het raamcontract Perrons op Norm (PON). Daarin worden zij uitgedaagd om zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzaam beton. De stimulans blijft zolang het raamcontract loopt en is op deze manier een primeur voor ProRail en de sector Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW).

ProRail gebruikt de Milieukostenindicator (MKI) om te meten en te monitoren hoe de partijen hun ambitie waarmaken om zoveel mogelijk duurzaam beton te gebruiken. Het doel is de milieukosten met vier procent per jaar te laten dalen zoals afgesproken in het betonakkoord. Want: hoe minder milieukosten hoe beter.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers