Prinsjesdag: 1,4 miljard extra voor het spoor

Zoals ieder jaar op de derde dinsdag van september is de miljoenennota van het kabinet bekendgemaakt. Ondanks de huidige coronacrisis kiest het kabinet ervoor om extra te investeren in de spoorinfrastructuur. CEO John Voppen van ProRail is blij met het extra geld: “Hiermee kunnen we een aantal projecten versneld in de markt zetten, maar kunnen we ook een goede slag maken in het goed onderhouden van ons spoor. Dat is – zeker in de Rotterdamse haven – keihard nodig.”
Prinsjesdag

Groei op het spoor zet door

Ondanks dat het reizigers- en goederenvervoer per spoor op dit moment veel merkt van de coronacrisis, verwacht ProRail de komende 10 jaar nog steeds een fikse stijging van het aantal reizigers- en goederentreinen. John Voppen: “Op sommige trajecten lopen we nu al tegen de grenzen van ons systeem aan, ook als er na de coronacrisis nog steeds veel mensen thuiswerken. De bevolkingsgroei en de verstedelijking in Nederland gaat daarnaast ook gewoon door en daardoor lopen we de komende jaren ook op andere trajecten tegen de grenzen aan."

De basis op orde

Nederland kent één van de drukste sporen ter wereld en het wordt nóg drukker. Hoe meer treinen, hoe beter. Maar waar meer treinen rijden, heeft het spoor ook meer onderhoud nodig. Een goed onderhouden spoor is de basis voor goede prestaties. Daarom zal een groot deel van de extra investeringen die het ministerie van Infrastrustuur en Waterstaat doet worden geïnvesteerd om het spoor extra goed te onderhouden. Zo kunnen we de huidige goede prestaties op het reizigersnet vasthouden. Voor het spoorgoederenvervoer zal deze basis in de komende jaren nog flink worden geüpgraded om de prestaties naar een goed niveau te brengen. Ook hiervoor is een deel van het geld bedoeld.

Investeringen voor verduurzaming

Investeringen in het spoor zijn ook cruciaal bij het verduurzamen van Nederland. Zo stoot een reizigerstrein een stuk minder CO2 uit dan een vliegtuig en vervangt een goederentrein al gauw 56 vervuilende vrachtwagens. Daarnaast kan er op het spoor steeds duurzamer gebouwd worden en dat zie je ook terug in de miljoenennota. Zo stelt het kabinet vijftig miljoen euro beschikbaar om projecten aan infrastructuur circulair en klimaatneutraal te maken; 7,5 miljoen euro daarvan gaat naar het spoor. Deze pot is speciaal bedoeld voor het vergroenen van de bouwplaats, de logistiek, het materiaal waarmee gebouwd wordt en de energievoorziening van het spoor.

Gepubliceerd op