ProRail en Thales tekenen contract voor assentelsysteem ERTMS

Nieuws

7 december 2021

De invoering van treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) gaat gepaard met een aantal omvangrijke aanbestedingen. Een daarvan is de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS, afgekort GAST-ERTMS. ProRail en Thales tekenden dinsdag 7 december het contract.

600 kilometer

Na een succesvolle ontwikkeling mag Thales gedurende maximaal acht jaar assentelsystemen leveren voor nieuwe ERTMS-baanvakken. De verwachting is dat in die periode ruim 600 kilometer spoor wordt voorzien van ERTMS en van het GAST-ERTMS assentelsysteem. De laatste levering van assentellers wordt verwacht in 2032, met daarna nog 25 jaar aan dienstverlening op de instandhouding van het systeem. De contractwaarde is maximaal 100 miljoen euro.

Met het contract zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen.

John Voppen CEO bij ProRail

Spoor naar morgen

CEO John Voppen van ProRail en algemeen directeur John Alfrink van Thales zetten hun handtekening onder het contract. Tot voor kort was ERTMS een stip op de horizon. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de invoering in volle gang. “Daar maken we ons samen met en voor de spoorsector graag hard voor”, aldus John Voppen. “Met het contract voor het assentelsysteem zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen.”

John Alfrink sloot zich daarbij aan: “Veiligheid is de rode draad in al onze oplossingen. We zijn trots dat wij met onze assentellers bijdragen aan de veiligheid van het Nederlandse spoor. Met de digitalisering van de spoorwegen en de toenemende drukte op het spoor is ERTMS onmisbaar.”

ERTMS

ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Draadloos dus.

Lees er meer over

Wat zijn assentellers?

ProRail vervangt het huidige systeem beveiliggingssysteem ATB door het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS, dé Europese standaard in treinbeveiliging. Voor de uitrol van ERTMS is een groot aantal nieuwe assentellers noodzakelijk. Een assentelsysteem is een moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie treinvrij (geen assen in de sectie) of bezet is.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers