ProRail gaat nauwer samenwerken met ingenieursbureaus
Nieuws
Het spoor staat voor een grote opgave, met steeds meer reizigers in de komende jaren. Dit zien we terug in de hoeveelheid spoorwerk die ProRail laat uitvoeren. Om dat mogelijk te maken, heeft ProRail een nieuwe marktstrategie. Voor ingenieursbureaus is deze uitgewerkt naar een strategie die meer uitgaat van samenwerken met ingenieursbureaus. Tot nu toe was die samenwerking veel minder nauw.
Kostbare tijd besparen
ProRail werkt niet alleen aan het spoor, maar doet dit samen met ingenieursbureaus. Ook zij moeten meer werk gaan verzetten en daartoe in staat zijn. "Daarom gaan we het anders doen,” vertelt Tjeerd Biessels, inkoopstrateeg bij ProRail.
“In het verleden werd er voor ieder project een ander bureau aanbesteed. Dan moest er capaciteit en personeel geregeld worden en een aanbesteding worden gehouden, wat vaak drie à vier maanden in beslag nam. We hebben nu gebiedscontracten met huisingenieursbureaus, zodat klussen meteen kunnen worden toegewezen aan bij ons bekende bureaus in het betreffende gebied.”
In plaats van vechtcontracten was er het sterke gevoel om samen de klus te klaren.
‘Waarom niet eerder?’
“Niet alleen voor ons is dit handig”, aldus Tjeerd. “De ingenieursbureaus hebben nu de werkzekerheid die ze nodig hebben. Bovendien kennen de bureaus het gebied waarin ze werken goed en weten ze ook beter wat in het gebied nodig is.” De nieuwe werkwijze is de afgelopen jaren getest bij het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en in de gebiedscontracten in de spoorregio Noord-Oost.
Tjeerd: “Dat leverde heel veel positieve reacties. ‘Waarom hebben we dit niet eerder gedaan?’, werd vaak gevraagd. In plaats van vechtcontracten was er het sterke gevoel om samen de klus te klaren.”
Vooral het proces ‘van zij naar wij’ juichen wij heel erg toe.
Van zij naar wij
Ook John van Langeveld, accounthouder ProRail bij Movares, is enthousiast. “Vooral het proces ‘van zij naar wij’ juichen wij heel erg toe. In het verleden was het nog ‘dit wordt er gevraagd en dit krijg je’. Nu merk je echt een gelijkwaardigheid aan tafel, er wordt meegedacht, er wordt inhoudelijke kennis vanuit ProRail geleverd en je merkt dat je het écht met elkaar doet."
Ontbrekend puzzelstukje
In de eerste drie gebieden, Oost, Zuid-Holland-Zuid en Zuid-Oost, zijn de gebiedscontracten aanbesteed en zijn de teams aan het opstarten. Riet Schroven directeur Projecten van ProRail, benadrukt dat de ingenieursbureaus een belangrijk en ontbrekend puzzelstukje waren bij het nieuwe samenwerken aan de grote opgaven die op ons afkomen. “Ik hoop dat medewerkers van de ingenieursbureaus straks van harte kunnen zeggen: ‘Dit is mijn gebied en dit hebben wij gebouwd’.”
ProRail-directeur Procurement Paul Carstens: “Hiermee willen we rust creëren, investering in capaciteit mogelijk maken en een gezond verdienmodel creëren voor de ingenieursbureaus.”