ProRail haalt CO2-doelen van 2024
Nieuws
De uitstoot van ProRail in 2024 komt precies uit op ons doel van zes kiloton CO2. Dit is evenveel als het verbruik van 674 huishoudens in een jaar (volgens milieucentraal.nl). De verwachting is dat we in 2025 evenveel uitstoten als in 2024.
Eigen verbruik (scope 1 en 2)
Het verbruik van 2024 ligt één kiloton lager dan in 2023. De daling in ons eigen energieverbruik komt vooral doordat we gasverbruik van de wisselverwarming met 25 procent verminderden. Dit kon dankzij de sanering van wissels en wisselverwarming, de ombouw naar elektrische wisselverwarming en betere aansturing. Verder zien we dat we op en rond stations zo’n vijf procent minder gas verbruikten. Doordat we geen groen gas meer inkopen en dus met ‘grijs’ moeten rekenen, is de CO2-emissie voor stations in 2024 wel gestegen.
De uitstoot van ons lease- en wagenpark is in 2024 licht gestegen, maar we verwachten de komende jaren wel een daling. De uitstoot van de HSL, waarover wij dit jaar voor het eerst rapporteren, is zeer laag en komt op 40 ton CO2. Het grootste deel van de energie van de HSL is groen. De hoeveelheid duurzaam opgewekte energie is sinds 2020 redelijk constant. In 2023 en 2024 is minder duurzame energie geproduceerd dan verwacht, maar in 2025 verwachten we een lichte stijging. Dit komt doordat we drie nieuwe zonnepaneelinstallaties in gebruik namen op stations Voorburg, Dordrecht en Den Helder.
De verwachting voor 2025
Het gestelde doel voor 2025 is maximaal vijf kiloton CO2 voor ons eigen gebruik. De verwachting is dat onze uitstoot van fossiele brandstoffen blijft dalen, maar we uiteindelijk op ongeveer zes kiloton uitkomen, als we rekenen met emissiefactoren voor Nederlandse groene stroom. Vanaf 2025 hebben we echter een nieuw energiecontract van de gezamenlijke spoorpartijen, waarbij gekozen is voor Europese groene stroom.
Dit voldoet niet aan de rekenregels van de CO2 Prestatieladder, waarin Nederlandse groene stroom wordt geëist. Het gevolg is dat we onze stroom als 'grijs’ moeten rapporteren en de totale uitstoot tijdelijk fors stijgt. De verwachting is dat we na 2027 weer groene stroom inkopen volgens de eisen van de CO2 Prestatieladder en de uitstoot dan weer daalt naar het beoogde niveau.
Uitstoot in de keten (scope 3)
De uitstoot van ingekochte materialen en diensten van andere partijen (scope 3) is ook berekend. Tot november dit jaar is 30,1 kiloton CO2 bespaard. Het doel voor dit jaar is een vermindering van 39 kiloton. De daling komt onder andere door de toepassing van de milieukostendicator (MKI) in onze aanbestedingen. Met MKI berekenen we de milieu-impact van materialen die we nodig hebben voor het spoor en de stations. De uitkomst van de berekening helpt bij het maken van duurzame keuzes.
De doelstelling voor de treinketen voor 2025 is een maximale uitstoot van 114 kiloton CO2. De uitstoot van 2024 was 94,1 kiloton CO2 en ligt dus ver onder de doelstelling. Een belangrijke maatregel is de transitie naar niet-fossiele brandstoffen. Er rijden steeds meer dieseltreinen op HVO100: een hernieuwbare dieselbrandstof met een CO2-reductie van 90 procent ten opzichte van gewone diesel. Om tot volledig emissieloos vervoer te komen, zijn meer toekomstbestendige oplossingen nodig zoals waterstof-, batterij- of elektrische treinen. Hier wordt onderzoek naar gedaan.
CO2-beleid van ProRail
De urgentie om de klimaatdoelen te halen is groot: willen we de aarde leefbaar houden dan zal de uitstoot van broeikasgassen drastisch verlaagd moeten worden. Het spoor is een van de meest duurzame vormen van vervoer.
Meer nieuws
-
ProRail daalt niveau op CO2-Prestatieladder
22 maart 2024
-
Een jaar energieneutraal Delft Campus
22 december 2022
-
Station Voorburg krijgt zonnepanelen
18 juli 2022