ProRail onderzoekt problemen Willemsspoortunnel

ProRail stelt een onderzoek in naar de problemen die vorige week naar voren kwamen na inspectie in de Rotterdamse Willemsspoortunnel. Centrale vraag is hoe het heeft kunnen gebeuren dat een van de vier sporen onmiddellijk buiten gebruik moest worden genomen. Het spoor bleek bij inspectie in zo’n slechte staat dat inspecteurs van ProRail er geen treinen meer overheen wilden laten rijden.

Het onderzoek moet uitwijzen hoe het komt dat het spoor niet is vernieuwd vóór de problemen zich voordeden. Groot onderhoud aan de sporen in de Willemsspoortunnel stond voor eind 2016, begin 2017 gepland, maar is toen niet doorgegaan in deze tunnelbuis. Eind dit jaar voeren we de spoorvernieuwing alsnog uit. De twee sporen in de andere tunnelbuis zijn destijds wel vernieuwd.

Geen gevaar

Elk spoortraject wordt regelmatig gecontroleerd. Bij een van deze controles is in de Willemsspoortunnel vastgesteld dat de slijtage van het spoor harder is gegaan dan verwacht. Dit heeft in de achterliggende periode geen gevaarlijke situatie opgeleverd; wel is de slijtage zodanig dat we nu een spoedreparatie uitvoeren en niet wachten tot het geplande onderhoud later in dit jaar.

Uitleg

Tracémanager Bart Leistra van ProRail legt in de bijgaande video uit wat er met het spoor aan de hand is.

Spoedreparatie

ProRail en aannemer VolkerRail voeren tot en met zondag een spoedreparatie in de Willemsspoortunnel uit. Over een afstand van 2,5 kilometer vervangen we spoorstaven en bevestigingsklemmen. Later dit jaar volgen nieuw spoorgrind (ballast) en betonnen dwarsliggers.

Check de Reisplanner

Door de werkzaamheden rijden er minder treinen. Vanaf maandag hervatten we de normale dienstregeling. Check altijd de Reisplanner voor vertrek.

Gepubliceerd op