Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

ProRail samen met NS op pole position

Nieuws

5 september 2022

Vakkundig werk voorafgaand aan de Dutch Grand Prix heeft ervoor gezorgd dat er dit weekend vrijwel iedere 5 minuten een trein naar Zandvoort kwam. Tienduizenden treinreizigers zijn veilig en tijdig op het circuit gearriveerd en weer naar huis gebracht.

Veel treinen, nauwelijks storingen

Tijdens de racedagen hielden medewerkers van de verkeersleidingposten in Alkmaar en Amsterdam dagenlang de situatie op het spoor in de gaten. Zij moesten een paar keer ingrijpen door onverwachte storingen. Die in recordtempo werden opgelost. Ook onze incidentenbestrijders waren continu stand by. Zij stonden op pole position langs het tracé maar hebben hun safety car nauwelijks gebruikt. Er waren geen noemenswaardige incidenten.

Het crowdmanagement waar NS voor aan de lat stond, werkte ook prima. Op de stations langs het traject Amsterdam – Zandvoort aan Zee was het van tijd tot tijd extreem druk. De duidelijke bewegwijzering en de vele collega’s die met een smile de fans de juiste richting op stuurden, zorgden ervoor dat er nergens paniek uitbrak. Over het algemeen is iedereen enthousiast over het spoor. Zoals een van de reizigers riep: “Het loopt als een trein!”

Bekijk: Timelapse van Formule 1-fans op station Zandvoort aan Zee

Blije reizigers: missie geslaagd

Mirjam van Velthuizen, Chief Financial Officer van ProRail, heeft een enerverende Formule 1-middag achter de rug. “Wat fantastisch om dit event mee te mogen maken. Ik heb veel bewondering voor onze spoorse prestatie: honderden treinen, drie dagen achter elkaar. En tienduizenden vrolijke fans die met de trein komen en vervolgens relaxed naar het circuit gaan via de evenementenperrons, de verbrede trappen en de ‘evenementen-brug’. Prachtig om te zien dat dit alles voor elkaar is gekregen door de inzet en expertise binnen ons bedrijf.”

110.000 bezoeker, 40.000 met de trein

Ook Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord, is dolenthousiast. “Vorig jaar reden we voor het eerst twaalf treinen per uur. Toen ging het natuurlijk heel goed, maar de tribunes waren ‘maar’ voor 75% gevuld. Dit jaar was het volle bak. En dat betekende ook veel meer treinreizigers.” De NS liet weten dat het van tijd tot tijd heel druk was op Haarlem en Amsterdam, maar dat de crowdmanagers uitstekend werk verrichtten. Harro Homan: “Er ontstonden nergens onveilige situaties. De reizigers hielden vooraf natuurlijk ook rekening met de drukte. Ze gedroegen zich heel gedisciplineerd. Maar ze hebben dan ook topdagen gehad!”

Rails naar de race

Die twaalf treinen per uur reden niet zomaar. Achter de schermen is hard gewerkt aan de bereikbaarheid van Zandvoort. En dus begon de race voor ProRail al ver voor het Dutch Grand Prix-weekend.

Rails naar de race

Storingen snel onder controle

Het treinverkeer is een paar keer door storingen gehinderd. Op vrijdagochtend was er een defecte trein en op zaterdag reed een bus tegen een spoorviaduct. Dit veroorzaakte wat oponthoud op het spoor. “De storingsploegen van aannemers Strukton en VolkerRail waren in no time aanwezig om te zorgen dat het spoor weer veilig berijdbaar was”, blikt Mirjam van Velthuizen terug. “Later op de dag bleek dat bij Sloterdijk een balk op de bovenleiding terecht was gekomen. Ook dit incident is vrij vlot opgelost. De reiziger heeft er nauwelijks iets van gemerkt.”

Klaar voor de komende jaren

Deze Formule 1-wedstrijd komt voorlopig jaarlijks terug in Zandvoort. ProRail zal hier dus ook de komende jaren werk voor verrichten. “We weten nu zeker dat we dit met elkaar aan kunnen”, zegt Harro Homan daarover. “Maar er was een enorme hoeveelheid aan events in dit weekend: Hiswa te water, Elrow Town Festival, de wedstrijd Ajax-Cambuur, het concert van Kensington… Hopelijk kunnen we de organisatoren van events er volgend jaar toe bewegen om dit weekend over te slaan. Dan is er meer ruimte om ook het treinverkeer in de rest van het land normaal te laten verlopen. Wij hebben in ieder geval weer vakwerk geleverd. En dat doen we volgend jaar weer. To the Maxxx!”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers