Rail System Engineer; Jelmer

Nieuws

Gepubliceerd op 9 maart 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:33 uur

Jelmer Baarsma is werkzaam als Rail System Engineer voor Groningen Spoorzone. Hij zorgt voor het technisch management bij het project. Maar wat doet een Rail System Engineer precies? En wat hebben zijn werkzaamheden te maken met de historische perronkappen op station Groningen? In dit artikel lees je er meer over.

Jelmer, wat doet een Rail System Engineer precies?

“Een Rail System Engineer is verantwoordelijk voor het technisch management bij een project. Dit betekent dat ik er in eerste instantie verantwoordelijk voor ben dat er voor een project een goed plan komt waar alle betrokken partijen zich in kunnen vinden. Als dat dit plan er ligt, moet dit technisch uitgewerkt worden in ontwerptekeningen en een set met eisen voor de aannemer die het project gaat uitvoeren.”

En wat is dan jouw rol binnen Groningen Spoorzone?

“Voor Groningen Spoorzone zijn drie Rail System Engineers werkzaam waarvan ik er dus één ben. Ik ben verantwoordelijk voor de kwaliteit van het ontwerp. Hierbij word ik ondersteund door een ingenieursbureau met ontwerpers en technisch experts. Tijdens de verbouwing blijf ik betrokken voor technische vraagstukken, om ervoor te zorgen dat gebouwd wordt volgens de eisen en om eventuele wijzigingen te beoordelen.”

Waar ligt op dit moment je focus?

“Op dit moment houd ik me veel bezig met de historische perronkappen op station Groningen. Deze worden binnenkort verwijderd en gerestaureerd. De perronkappen op het eerste en tweede perron zijn inmiddels meer dan 120 jaar oud. Leeftijd en weersinvloeden hebben de kappen aangetast. Daarnaast voldoen ze niet meer aan de eisen van deze tijd. In het oorspronkelijke ontwerp van de kappen is geen rekening gehouden met bepaalde belastingen zoals bijvoorbeeld harde wind. Hier gaan we iets aan doen.”

Wat vind je zo leuk aan je werk?

“Belangen van stakeholders liggen niet altijd op één lijn. Het station moet mooi worden, maar ook duurzaam. Het moet efficiënt zijn, maar ook aangenaam en gezellig. Het is soms dan ook een enorme en complexe puzzel. Het is fijn wanneer belangen die in eerste instantie tegenstijdig lijken, uiteindelijk bij elkaar gebracht kunnen worden en er voor iedereen een win-winsituatie ontstaat. Én  dat de plannen uiteindelijk werkelijkheid worden en alles precies zo werkt als we met elkaar bedacht hadden. Ik kijk dan ook uit naar de komende periode waarin veel gaat gebeuren.”

Wat vind je van het project Groningen Spoorzone?

“Bij Groningen Spoorzone komen veel facetten van mijn werk bij elkaar. Een groot civieltechnische werk, een hoge architectonische ambitie, stedelijke transformatie en het behoud van de monumentale delen van het station. En dat alles moet gebouwd worden op een station dat gedurende deze werkzaamheden het overgrote deel van de tijd gewoon in gebruik blijft. Al met al dus een ontzettend interessant project om aan mee te mogen werken.”
 

Meer over:

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers