Reizigers gezocht voor eerste testrit in automatisch bestuurde trein
Nieuws
Hoe beleeft een reiziger een rit in een automatisch bestuurde trein? Dat testen we in februari voor de allereerste keer. En jij kunt meerijden!
De automatisch bestuurde trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, reed al een aantal testritten zonder reizigers. Nu willen we onderzoeken hoe reizigers het rijden onder ATO ervaren. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een automatisch bestuurde trein optrekt en remt?
Rijd mee!
Jij krijgt de unieke mogelijkheid om als een van de eersten in Nederland mee te rijden met een automatisch bestuurde trein. Meld je aan via de website van Arriva. Alle deelnemers ontvangen bovendien een bon van bol.com ter waarde van €25 en een dagkaart van Arriva.
De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur. Per testrit is plek voor vijftig reizigers, dus wees er snel bij. De ATO-trein vertrekt van station Groningen en rijdt twee maal heen en weer naar station Buitenpost. De afgelopen maanden voerden we op dit traject al diverse ATO-testen uit zonder reizigers.
De testritten zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. ProRail voert de testritten uit in samenwerking met vervoerder Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als partner verantwoordelijk voor de ATO-techniek.
Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn. Geautomatiseerd rijden zorgt er namelijk voor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. En dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Meer weten over ATO? Lees hier verder.
Meer nieuws
-
Hackatrain-winnaars passen reizigersgedrag aan met data-analyse
2 oktober 2020
-
Lunchmeetings Data Science in het Spoor
26 juni 2020
-
Testen waterstoftrein succes
7 maart 2020