Spoorbrug Krommenie klaar voor de toekomst

Nieuws

Gepubliceerd op 20 april 2022

De spoorbrug in Krommenie is afgelopen Paasweekend flink onder handen genomen. De brug is geschilderd en de remmingwerken zijn vervangen. Dit gebeurt eens in de zoveel jaar om het spoor en de brug veilig te houden. Bouwmanager Bastiaan Logtmeijer kijkt tevreden terug op het project. "Er waren een paar uitdagingen, maar dat hebben we gelukkig op kunnen lossen. De werkzaamheden zijn goed en vlot verlopen. We hebben een mooi staaltje werk afgeleverd."

Voorbereiding

Aan deze werkzaamheden ging een nauwkeurige voorbereiding en planning vooraf. Bastiaan: “Je gaat hinder veroorzaken voor de omwonenden, want er moet gesloopt en gebouwd worden. Ook de treinreizigers hebben er last van, want de treinen rijden niet op dit traject. Daarbij moesten we op deze locatie uiteraard ook rekening houden met het vaarverkeer. De spoorbrug kon namelijk maar op een paar momenten op de dag open en de schippers moeten natuurlijk tijdig weten wanneer dat dan is."

Via grote borden op de kades, informatiebrieven, nieuwsbrieven en folders is geprobeerd iedereen vroegtijdig te waarschuwen, om rekening met de stremming voor trein en schip te houden. 

 

  • Bastiaan Logtmeijer, bouwmanager, met op de achtergrond de geopende spoorbrug
    Bastiaan Logtmeijer, bouwmanager, met op de achtergrond de geopende spoorbrug
  • Pontons op het water om de remmingwerken te slopen en vervangen
    Pontons op het water om de remmingwerken te slopen en vervangen
  • Oude houten balken van de remmingwerken zijn verwijderd
    Oude houten balken van de remmingwerken zijn verwijderd
  • De nieuwe remmingwerken met stalen palen
    De nieuwe remmingwerken met stalen palen
  • Op drie momenten op de dag ging de brug open en kunnen de schepen doorvaren
    Op drie momenten op de dag ging de brug open en kunnen de schepen doorvaren

Eindresultaat

De spoorbrug staat er weer goed verzorgd bij. Straal- en schilderbedrijf WEST bv heeft de brug van top tot teen geschilderd in ‘NS-groen’. Bastiaan: “Dat is een kleur groen die in historie door NS is gebruikt voor spoorbruggen en andere objecten langs het spoor in Nederland. Het past heel mooi bij deze historische spoorbrug.”

Tegelijkertijd zijn de oude houten remmingwerken gesloopt en zijn nieuwe remmingwerken geplaatst. Deze remmingwerken zorgen ervoor dat schepen door de brug worden geleid. Hierdoor wordt de brug niet per ongeluk geraakt. Het zorgt daarmee voor veiligheid van brug en schip. De nieuwe remmingwerken met palen van bijna twintig meter lang en een gewicht van 8.000 kilo zijn van staal en composiet en kunnen jaren mee.

We hebben een mooi staaltje werk afgeleverd.

Bastiaan Logtmeijer bouwmanager bij ProRail

Afronding

De komende weken gaat aannemer De Boer & De Groot alles afmonteren en wordt ‘de deksel’ van de palen wit geschilderd, zoals we gewend zijn van remmingwerken. Bastiaan: “Met deze werkzaamheden geven we geen hinder aan omgeving en vaarverkeer. Er is weinig lawaai en we maken plaats als er een schip aankomt. Hierna zijn we echt klaar met deze brug.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers