Sporen voor het opstelterrein Nijmegen zijn gelegd
Nieuws
Het opstelterrein voor treinen aan de westzijde van station Nijmegen krijgt steeds meer vorm. Inmiddels liggen de sporen op de juiste plek en zijn ze aangesloten op het bestaande spoor. De komende periode werkt Dura Vermeer aan de bovenleiding boven de sporen.
Ruim 1100 meter spoor
Het opstelterrein heeft zes sporen waar treinen straks geparkeerd en schoongemaakt kunnen worden. Vijf van deze sporen zijn nu gebouwd, het zesde spoor wordt later gebouwd. In totaal liggen er nu 1916 betonnen dwarsliggers (spoorbielzen) met daarop 1150 meter spoor. De sporen zijn bereikbaar vanaf het doorgaande spoor via een kruiswissel. De aansluiting van de sporen op het wissels is inmiddels ook klaar.
Eind november kwam een SALT (stofarm ballast lostrein) naar het werk. Deze trein zorgt ervoor dat er op een stofarme manier spoorgrind in het spoor gelost wordt. Dit gebeurt door met precisie het grind tussen de dwarsliggers te lossen en tegelijkertijd het grind te sproeien met water.
Juiste hoogte en strakke lijn
Om de sporen en wissels op de juiste hoogte en in een strakke lijn te krijgen, is een zogenoemde stopmachine ingezet. Dit is een zelfrijdende machine die het spoor een klein stukje oplicht en met zogenaamde pikkels spoorgrind met trillingen onder de dwarsliggers stopt. Hierdoor valt los spoorgrind als het ware in elkaar en vormt het een stevige ondergrond voor de dwarsliggers.
De komende periode wordt gewerkt aan het bouwen van de bovenleiding boven de sporen en daarna volgt de spoorbeveiliging. Naar verwachting kan het opstelterrein medio 2026 gebruikt worden.
Meer nieuws
-
Station Middelburg krijgt moderniseringsslag
27 november 2025
-
Station Culemborg krijgt breder perron
10 november 2025
-
Betonvloer deel reizigerstunnel station Nijmegen gestort
5 november 2025