Staalprijs voor Schuttebusbrug Zwolle

De Schuttebusbrug in Zwolle heeft gisteren de tweejaarlijkse Nationale Staalprijs gewonnen in de categorie Infrastructuur. Het gaat om het architectonisch ontwerp en de bouw van de busbrug aan de westkant van station Zwolle. Vorig jaar won de brug al de Thüringer Staatspreis en kreeg hij een eervolle vermelding bij de Betonprijs.
Prachtig onder aanzicht van de Schuttebusbrug in Zwolle.
Prachtig onder aanzicht van de Schuttebusbrug in Zwolle.

Van lelijk eendje naar mooie zwaan

Een trotse bouwmanager Maarten Teunissen vertelt: “De Staalprijs was de prijs waar we echt voor gingen. Er zit ook behoorlijk wat beton in de brug, maar het ‘huzarenstukje’ zit in het staal. De vorm en hoe we de brug hebben aangebracht zonder het treinverkeer lang stil te leggen, was een mooi voorbeeld van innovatief werken. De brug is in delen aangevoerd. Het lelijk eendje uit de bouwfase werd gaandeweg een mooie zwaan. Een geweldig project om aan mee te mogen werken!”

Slinger boven de sporen

De 245 meter lange brug kruist een druk bereden bundel van sporen bij het station van Zwolle. De vorm springt hierbij erg in het oog. Ook in het juryrapport kreeg dit de aandacht: “In plaats van haaks kronkelt deze stalen slang zich over het spoor. Er is veel werk verricht om het beeld staande te houden. Superlatieven komen te kort om de inspanningen van alle partijen te roemen. Ondanks de dwang van het spoormaterieel, bovenleidingen en alles wat in de ondergrond zit, siddert de busbrug natuurlijk door de lucht.” 

Schuttebusbrug

De brug is gebouwd om de drukke noordzijde van het station te ontlasten. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad maken gebruik van de brug om de reizigers snel en op een comfortabele manier naar het nieuwe busstation te vervoeren. De bouw van de Schuttebusbrug duurde anderhalf jaar. Elke dag rijden ongeveer 1200 bussen over de brug om reizigers naar hun bestemming te brengen.

Partners

Ipv Delft ontwierp de S-vormige brug in opdracht van BAM Infra Nederland voor ProRail en de gemeente Zwolle. BAM verzorgde de uitvoering in samenwerking met de Belgische staalbouwer Victor Buyck Steel Construction en werkte samen met Setzprandt Beratende Ingenieure het constructief ontwerp uit.

 

Gepubliceerd op

Meer nieuws over dit onderwerp