Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
De Rotterdamse haven is 4 april het décor van spectaculair spoorwerk: het inrijden van één van de twee spoorbruggen in het nieuwe Theemswegspoortracé. Het gaat om de brug over de Rozenburgsesluis. ProRail adviseert het Havenbedrijf Rotterdam bij de aanleg van het Theemswegtracé. De brug is gebouwd door Iemants/Smulders uit België en heeft een staalgewicht van 4.500 ton. Hij is bijna 177 meter lang, 30 meter hoog en 20 meter breed: genoeg ruimte voor een dubbel spoor! Mammoet rijdt het gevaarte over de sluis heen naar zijn definitieve locatie.
De inrijdoperatie is gestart op 3 april. De brug is eerst zes meter omhoog getild en om hem te verplaatsen zijn er zogeheten self-propelled modular transporters onder geplaatst. Daarop is de brug richting de Rozenburgsesluis gereden, om vrijdagnacht over een ponton de oversteek te maken naar de oostkant. De brug vervolgt zijn weg over een speciaal hiervoor aangelegde baan van gebroken puin en zand, via de bestaande Neckarweg, richting zijn definitieve positie. Zaterdagavond 4 april plaatst Mammoet hem op de twee steunpunten. Bekijk de animatievideo om te zien hoe de verplaatsing verloopt.
Het spreekt voor zich dat op het Theemswegtracé in lijn met de adviezen van het RIVM gewerkt. De veiligheid en gezondheid van de medewerkers staan voorop. Voor een veilige inrijdoperatie en vanwege Corona/Covid-19 is het werkgebied niet open voor publiek. De hele operatie is via webcams te volgen op www.portofrotterdam.com/theemswegtrace
Het Theemswegtracé waarvan de aanleg 300 miljoen euro kost, moet het knelpunt bij de Calandbrug bij Rozenburg oplossen. Deze stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.
SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemantsen, bouwt in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw voor het toekomstige spoor van het Theemswegtracé; een ruim vier kilometerlang traject van een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.
20 oktober 2021
23 maart 2021
18 februari 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.