Minder last van wind op de Moerdijkbrug

Gepubliceerd op 25 november 2020 - Laatste update: 28 november 2020 4:30 uur

Van 7 tot 19 november heeft ProRail bijna drie kilometer aan windschermen laten plaatsen op de Derde Moerdijkbrug (ook wel de Hollandsch Diep genoemd). Om er voor te zorgen dat het treinverkeer minder gevoelig is voor harde wind, moet de komende maanden nog het windwaarschuwingssysteem aangepast worden. Treinen kunnen daarna zelfs bij windkracht 7 tot 8 (stormachtig) op normale snelheid over de HSL rijden. En dat scheelt veel reizigershinder.

Waarschuwing bij harde wind

ProRail houdt goed in de gaten hoe hard het waait, want bij harde wind kan het gevaarlijk worden om op bepaalde plekken te rijden. In dat geval geeft het windwaarschuwingssysteem een signaal af aan de verkeersleiding. De verkeersleiders informeren machinisten hierover en geven aan of treinen langzamer of zelfs helemaal niet moeten rijden. Dit systeem houdt rekening met de zwakste schakel op de lijn: daar waar het als eerst gevaarlijk is om te rijden met harde wind.

Bekijk: Met een drone over de Moerdijkbrug

Nieuwe situatie

De zwakste schakel op de HSL-lijn qua windgevoeligheid was altijd de Derde Moerdijkbrug. Dit komt onder andere vanwege de grote hoogte, de lengte en de ligging boven open water. Bij windkracht 5 tot 6 (krachtig) of hoger moest het treinverkeer langzaam rijden of soms zelfs stoppen met rijden. Met de nieuwe windschermen is dit niet meer het geval.

Maar voordat we op de HSL tijdens stormachtige weersomstandigheden op dezelfde hoge snelheid veilig kunnen blijven rijden, moet het windwaarschuwingssysteem worden aangepast. Niet alleen voor de Derde Moerdijkbrug, maar voor het gehele zuidelijke deel van de HSL.

Spannende klus

De afgelopen twee weken hebben we tijdens een grote buitendienststelling hard gewerkt aan het plaatsen van de windschermen. Dat was een spannende klus. Bij te harde wind zouden de werkzaamheden vanwege de veiligheid moeten worden stilgelegd. Vanwege de grondige voorbereidingen en het uitzonderlijk goede weer in de eerste week van de werkzaamheden, hebben we alle schermen op tijd weten te plaatsen.

Minder reizigershinder

De nieuwe windschermen en het windwaarschuwingssysteem moeten gaan zorgen voor minstens de helft minder reizigershinder. Tussen 2014 en 2019 waren tussen de 23 en 58 dagen met windhinder op de zuid sectie van de HSL (van Rotterdam tot de Belgische grens).

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers