Hoe plaats je windschermen op een ruim 23 meter hoge brug?

De Derde Moerdijkbrug, ook wel Brug Hollandsch Diep genoemd, krijgt windschermen zodat treinverkeer minder gevoelig is voor harde wind. ProRail en aannemer Infraspeed zijn op dit moment hard aan het werk om de schermen aan te brengen. Een spannende klus, want als het te veel waait, moeten we het werk vanwege de veiligheid uitstellen. Hoe plaatsen we windschermen op de ruim 23 meter hoge brug? Dat laten we je hier zien.

Ruim 1500 panelen

We plaatsen over een afstand van 2895 meter ruim 1500 panelen. Daar zijn ongeveer 60.000 bouten, moeren en ringen, 4 kilometer aan rubber profielen en 600 ton staal voor nodig. Voor deze klus zijn op de brug 24 uur per dag 25 tot 40 mensen aan het werk. De materialen laten we per werktrein en vrachtwagen aanleveren en afvoeren. Tijdens het werk leiden begeleidende boten de schepen veilig onder de brug door.

Achttien projecten tegelijk

Het werk aan de brug is onderdeel van een reeks van achttien projecten die gelijktijdig worden uitgevoerd in de omgeving van Rotterdam. Daaronder vallen ook werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel in Rotterdam en vervanging/verwijdering van maar liefst dertig wissels over een afstand van tientallen kilometers. 

Reisplanner

Om het werk te kunnen doen, rijden er van zaterdag 7 tot en met woensdag 18 november geen of minder treinen op het spoor tussen Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en Breda. Op de HSL rijden tussen 7 en 18 november helemaal geen treinen. Er geldt dus een aangepaste dienstregeling, of er rijden bussen. Check voor vertrek altijd de reisplanner voor het meest actuele reisadvies.

 

Gepubliceerd op