Werkzaamheden IJsselmonde en Moerdijkbrug afgerond

De klus is klaar: maar liefst achttien projecten zijn tussen 7 en 18 november afgerond op het spoor tussen Rotterdam en Breda/Dordrecht. Verschillende spooraannemers gingen voor ProRail aan de slag met de megaklus en dankzij een strakke planning is het allemaal gelukt, met een uitloop van vijf uur. Het spoor ligt er weer veilig en betrouwbaar bij voor de komende jaren.

Wissels vervangen in IJsselmonde

De hoofdklus vond plaats in Rotterdam IJsselmonde. Hier werden veertien wissels vervangen en zestien gesaneerd. Ook werd hier gewerkt aan de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem. In IJsselmonde moest veel werk serieel gebeuren: is de ene klus klaar, dan pas kan de volgende verder. Dat maakte het een spannende klus, want tegenslagen merk je meteen in de planning. Dat gebeurde dan ook: doordat we meer tijd kwijt waren aan kabelwerk en het stabiel leggen van het spoor, liepen we maandag 16 november vijf uur uit. 

Kilometers windschermen op de Moerdijkbrug

Op de Derde Moerdijkbrug, ook wel de brug over Hollandsch Diep genoemd, was een andere bijzondere klus gaande: het plaatsen van windschermen op een 23,5 meter hoge brug. Over een afstand van 2895 meter plaatsten we ruim 1500 panelen, die ervoor moeten zorgen dat het treinverkeer minder gevoelig wordt voor harde wind. Zo kunnen we straks ook bij windkracht 7 tot 8 treinen op normale snelheid over de HSL laten rijden. Tot nu toe lieten we bij windkracht 5 tot 6 (krachtig) of hoger het treinverkeer langzaam rijden of soms zelfs stilleggen.

Werk in de Willemspoortunnel

In de Willemspoortunnel worden spoorstaven en dwarsliggers vervangen. Zo werden er op een van de vier sporen in deze tunnel 4000 houten dwarsliggers vervangen door betonnen en kunststof exemplaren, die aanzienlijk langer mee gaan. Begin dit jaar constateerden inspecteurs van ProRail dat de sporen in deze tunnel met spoed onderhoud nodig hadden. In de tweede week van januari 2021 komt aannemer VolkerRail nog een weekend terug om het werk af te maken op de drie andere sporen. Daarna zijn we voor de komende jaren klaar. 

Waarom zoveel tegelijk?

Deze klus is uitzonderlijk groot: het gebeurt niet vaak dat er achttien projecten tegelijkertijd worden uitgevoerd. Dit doen we zodat de reiziger dan het minste overlast ervaart. Naast bovenstaande projecten, is er onder andere gewerkt aan het spoor bij Rotterdam Centraal, op station Barendrecht, het spoorgoederenovergangsspoor bij de Hoekse Lijn, de Tunnel Oude Maas, de Havenspoorlijn en de Botlekbrug. 

 

Gepubliceerd op