Weer werken aan de Willemsspoortunnel

Tijdens de grote buitendienststelling rondom IJsselmonde in Rotterdam (zaterdag 7 november tot donderdag 19 november 5 uur 's ochtends) werken we aan achttien projecten tegelijk. Een van die projecten is de vernieuwing van tweeënhalf kilometer spoor in de Willemsspoortunnel in Rotterdam.
Werkzaamheden in de Willemsspoortunnel - mei 2020
Werkzaamheden in de Willemsspoortunnel, mei 2020 (Archieffoto).

Onderhoud spoedig nodig

Inspecteurs van ProRail constateerden begin dit jaar dat de sporen in de tunnel met spoed onderhoud nodig hadden. ProRail liet daarop in februari en april-mei kilometers aan spoorstaven vervangen in een tijd dat het treinverkeer voor een groot deel stil lag in verband met de coronamaatregelen. Vervanging van de dwarsliggers (spoorbielzen) gebeurt deze weken, aangezien we toch al bezig zijn met veel andere werkzaamheden. Daardoor is er wederom geen extra hinder voor treinreizigers.

Dwarsliggers vervangen

Aannemer VolkerRail verving kilometers aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel en draaide twintigduizend bouten los, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Op een van de vier sporen in de tunnel vervangen we die houten dwarsliggers nu met in totaal vierduizend betonnen en kunststof exemplaren die aanzienlijk langer meegaan. De kunststofdwarsligger zijn lichter dan de betonnen variant, zodat de grond onder de tunnel niet te zwaar wordt belast.

Puntjes op de i

Tweede week januari komt aannemer VolkerRail nog een weekend terug om het werk af te maken. Daarna zijn we voor de komende jaren klaar. De dwarsliggers op de drie andere sporen in de Willemsspoortunnel vervangen we in 2023. Ook leggen we dan nog nieuwe spoorstaven op een van de rails. Dat spoor laten we deze maand slijpen, zodat het voldoet aan onze normen.

Lees meer over de vele werkzaamheden in en rondom Rotterdam tussen zaterdag 7 november en donderdag 19 november. 

Gepubliceerd op