Veel werk op klein terrein bij IJsselmonde

Een relatief klein terrein waar veel werk in korte tijd plaatsvindt. Dat is volgens Odetta Persaud, projectmanager bij ProRail, de uitdaging tijdens de werkzaamheden bij IJsselmonde. Hier wordt van zaterdag 7 tot donderdag 19 november vijf uur 's ochtends non-stop aan het spoor rondom Rotterdam gewerkt.

Wisselen maar bij IJsselmonde: 14 wissels vernieuwen en 16 saneren

Meelifters

De hoofdklus bij IJsselmonde is het vernieuwen van veertien wissels en het saneren van zestien wissels. Daar kwamen nog zeventien grotere en kleinere klussen bij, zogenoemde ’meelifters’. Het is mooi als er zoveel mogelijk werk tegelijk kan plaatsvinden, dat levert de minste overlast op voor de reiziger. In de video legt Odetta ook uit dat veel werk serieel moet gebeuren, dus achter elkaar. Is de ene klus klaar, dan kan de volgende verder.

Er wordt onder meer gewerkt aan de bovenleiding en we passen het treinbeveiligingssysteem aan. In de Willemspoortunnel gaan we aan de slag met de vervanging van spoorstaven en dwarsliggers. Ook vindt er onderhoud plaats aan het spoor bij Rotterdam Centraal en station Barendrecht. Tenslotte plaatsen we windschermen op de brug over het Hollands Diep, waar de treinen voor de HSL tussen Rotterdam en Breda overheen rijden.

Reisplanner

Voor reizigers betekenen de werkzaamheden dat er in deze periode minder of geen treinen rijden tussen Rotterdam en Breda en tussen Rotterdam en Dordrecht. Ook reizigers op langere trajecten met stops op Rotterdam Centraal of Dordrecht kunnen te maken krijgen met een aangepast reisadvies vanwege omleidingen op verschillende trajecten of in verband met vervangend busvervoer. Check voor vertrek de reisplanner.

 

Gepubliceerd op