Terugblik: plaatsing nieuwe reizigerstunnel station Gorinchem

Nieuws

Gepubliceerd op 12 mei 2021

Het is zover: de nieuwe reizigerstunnel bij station Gorinchem ligt op z’n plek. Van 1 tot 10 mei hebben ProRail en Ballast Nedam dag en nacht gewerkt aan het plaatsen van deze tunnel. Hiermee wordt het station straks beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.

Ruimte maken voor de tunnel

Om de reizigerstunnel op z’n plek te krijgen, moest het team van 20 mensen aardig doorwerken. Er stond namelijk veel te gebeuren. Zo moesten er damwanden komen voordat de tunnel geplaatst kon worden. Deze wanden zorgden ervoor dat de 1200 kuub grond veilig kon worden afgegraven op de plek waar de tunnel moest komen te liggen. Uiteindelijk bleek het zand dat werd uitgegraven minder compact dan gedacht en moesten er meer kubieke meters grond worden afgevoerd. Een deel daarvan kreeg na goed overleg met de gemeente een plek op de gemeentewerf van Gorinchem.

Bekijk: Timelapse plaatsing nieuwe reizigerstunnel bij station Gorinchem

Legotunnel

Een bouwkraan, die met zijn bijna 50 meter hoogte boven menig Gorkums gebouw uit torende, legde de tunnel op zijn plek. “Zo’n enorme tunnel plaats je niet in een keer,” legt bouwmanager Peter van Dijk uit. “De tunnel bestaat uit 18 elementen die je één voor één moet inhijsen. Een soort legotunnel eigenlijk. Dat het op 4 en 5 mei flink waaide bemoeilijkte het werk, maar alles ging gelukkig volgens planning. Ik ben blij dat de nieuwe reizigerstunnel er nu ligt en het spoor weer op tijd in dienst kon.”

Toegankelijkheid

Station Gorinchem is onvoldoende toegankelijk voor reizigers met een beperking. De huidige reizigerstunnel is erg krap en niet geschikt om bereikbaar te maken met een lift. Daarom bouwen we een nieuwe reizigerstunnel. De nieuwe tunnel krijgt representatieve en herkenbare ingangen en zorgt bovendien voor een prettige verbinding van de wijk Haarwijk met de historische binnenstad van Gorinchem. Ook komt er een lift en een nieuw zijperron dat bereikbaar wordt met een hellingbaan. Het vernieuwde station moet eind 2021 klaar zijn.

  • De bijna 50 meter hoge kraan tilt een 'stukje' tunnel naar de plek van bestemming.
    De bijna 50 meter hoge kraan tilt een 'stukje' tunnel naar de plek van bestemming.
  • Van te voren zijn er damwanden geplaatst. Die zijn links en rechts van de tunnel te zien.
    Van te voren zijn er damwanden geplaatst. Die zijn links en rechts van de tunnel te zien.
  • Vervolgens worden de elementen één voor één op hun plek gezet.
    Vervolgens worden de elementen één voor één op hun plek gezet.
  • De tunnel is 18 meter lang en 4,5 meter hoog.
    De tunnel is 18 meter lang en 4,5 meter hoog.

Nieuw perron

Na 10 mei bouwt Ballast Nedam verder aan de nieuwe tunnel en het nieuwe zijperron, dat aan de Haarwijkzijde van het station komt. Dit nieuwe perron is straks bereikbaar via een hellingbaan en een trap. Ook komt er een lift aan de centrumzijde van het station naar de nieuwe reizigerstunnel. Na ingebruikname van de nieuwe reizigerstunnel eind oktober, slopen we de huidige onderdoorgang en het middenperron. Eind 2021 moet alles klaar zijn.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers