Tracébesluit Amsterdam Centraal onherroepelijk

Nieuws

14 november 2023

Het tracébesluit voor het project PHS Amsterdam Centraal kan definitief worden uitgevoerd. Op 1 november deed de Raad van State uitspraak in de beroepszaak die door omwonenden was aangespannen tegen het tracébesluit.

Lawaai van bruggen

Omwonenden van de spoorbruggen over de Kattenburgerstraat en het Lozingskanaal stapten naar de Raad van State. Ze waren het niet eens met de manier waarop het tracébesluit omgaat met het lawaai dat afkomstig is van deze bruggen. De Raad gaf de bewoners gelijk. Maar de Raad van State oordeelde tegelijkertijd dat het project kan worden uitgevoerd. ProRail gaat namelijk de spoorstaven op de Lozingskanaalbrug vernieuwen en vervangt het noordelijke brugdek van de Kattenburgerspoorbrug. Deze maatregelen vindt de Raad van State voldoende om de gebreken in het tracébesluit te repareren.

Hiermee is het tracébesluit onherroepelijk geworden. De besluitvorming is rond.

Tracébesluit

Het Tracébesluit PHS Amsterdam Centraal is op 14 januari 2021 vastgesteld door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Zes partijen tekenden vervolgens beroep aan bij de Raad van State. Die beoordeelde de beroepen, hoorde de partijen en deed op 25 januari 2023 een tussenuitspraak. Daarin is een deel van de beroepen ongegrond verklaard.

Tegelijkertijd stelde de Raad vast dat er gebreken zaten in het besluit. De staatssecretaris werd opgedragen die gebreken te herstellen. Zij heeft vervolgens toegezegd aanvullende maatregelen te treffen. Nu oordeelt de Raad van State dat met de aanvullende maatregelen, het geconstateerde gebrek is hersteld.

Lees meer over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Lees meer over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Dit doen we bij Amsterdam Centraal

We verwachten dat het aantal reizigers op Amsterdam Centraal tot 2030 zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Er is meer ruimte nodig voor reizigers en voor treinen. Die ruimte maken we onder meer door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, samen met NS de Oosttunnel te verbreden én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. ProRail gaat ook het historische stationsgebouw renoveren. Onder de oostelijke sporen wordt een extra fietsenstalling gebouwd met plaats voor bijna 9000 fietsen. De vrije kruising op de Dijksgracht zorgt er voor dat treinen elkaar zonder te wachten kunnen passeren. Daardoor kunnen straks meer treinen het centraal station binnenrijden.

Bij de Oostertoegang ten oosten van het centraal station worden de vijf spoorbruggen vervangen. Deze zijn aan het einde van hun levensduur. Ook de spoorinfra wordt aangepast. We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen, zodat meer treinen kort achter elkaar het station binnen kunnen rijden. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

Amsterdam Centraal

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.

Lees meer over de aanpassingen aan Amsterdam Centraal Lees meer over de aanpassingen aan Amsterdam Centraal

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers