Puzzelen met treinpaden na blokkade in Suezkanaal
Nieuws
Het was vorige week groot in het nieuws: vrachtschip Ever Given liep vast in het Suezkanaal in Egypte. Hierdoor moesten honderden vrachtschepen zes dagen wachten op hun doortocht. En dat heeft een flinke puzzel tot gevolg voor de hele logistieke keten, waaronder ProRail.
Ongeveer zestig van de vertraagde schepen in het Suezkanaal hebben de haven van Rotterdam als eindbestemming. Vanuit de haven vervolgen de goederencontainers hun weg over het water, de weg óf het spoor. “De vertraagde containers moeten wij zo goed mogelijk inpassen in de op het spoor geplande logistiek”, vertelt Frank van der Snoek, afdelingsmanager Capaciteitsverdeling bij ProRail.
Hoe pakken we dit aan?
ProRail maakt, net als veel andere logistieke partijen, deel uit van de Logistieke Alliantie. Die kwam nadat het nieuws bekend werd snel bij elkaar. Frank is onderdeel van deze alliantie, waar besproken wordt hoe de verwachte toestroom van schepen zo goed mogelijk af te handelen.
Frank: “De samenwerking tussen alle logistieke partijen is hierbij heel belangrijk. We rekken de logistieke keten van begin tot einde op om de goederenstroom te verwerken. Warehouses blijven langer open, er worden bufferlocaties ingericht en de logistiek moet maximaal benut worden.”
Aan de slag
Ook ProRail mag aan de slag. Volgens Frank is er al contact met de goederenvervoerders. “We vragen hen: wat denk je dat eraan zit te komen en wanneer? Vooralsnog is het beeld dat er om een aantal treinen per dag extra gevraagd gaat worden, net zoals tijdens de Brexit en aan het begin van de coronacrisis. Daarnaast zal de bezettingsgraad van de treinen hoger zijn.”
Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling, werkt bij de zogeheten One Stop Shop. Bij dit loket kunnen goederenvervoerders ad hoc-aanvragen doen om hun goederentrein te laten rijden. Joep en zijn collega’s plannen vervolgens die treinpaden in de bestaande dienstregeling in. “Sommige aanvragen komen een aantal maanden van tevoren binnen, andere aanvragen pas drie à vijf dagen voor uitvoering”, vertelt hij.
Extra treinen
Joep verwacht een paar treinen per dag extra als gevolg van de blokkade in het Suezkanaal. En dat voor een aantal weken. “De aanvragen zijn nog niet binnen, maar we zijn goed voorbereid. We hebben inzichtelijk op welke treinpaden we nog treinen kwijt kunnen. We weten wat de capaciteit is op de verschillende emplacementen én welke routes we kunnen gebruiken. Het is een puzzel, maar die extra treinen krijgen we wel weg.”
Dynamiek
Hij kijkt zelfs uit naar die puzzel. “Ad hoc-verkeer is een beetje de ‘waan van de dag’. Maar die dynamiek vind ik juist mooi.” Ook Frank is nuchter. “Uiteindelijk moeten we het doen met de capaciteit die we hebben. Anders dan bijvoorbeeld op de weg, kun je op het spoor de capaciteit niet zomaar vergroten. Het is aan ons om de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten.”
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Het heuvelen gebeurt op Kijfhoek weer automatisch
29 augustus 2024
-
ProRail zet volop in op verbeteringen aan de Rotterdamse haven
15 juli 2024
-
Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd
12 maart 2024