Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Sinds de start van de werkzaamheden op station Groningen is John Spijker als uitvoeringsbegeleider vanuit Movares betrokken bij het project Groningen Spoorzone. Hij is de ogen en oren op de bouwplaats voor opdrachtgever ProRail en vertelt ons waarom zijn werk in Groningen zo leuk en uitdagend is.
“Als uitvoeringsbegeleider steek ik spreekwoordelijk een tussentijdse thermometer in het project. Zo weet de opdrachtgever van het project, in dit geval is dat ProRail namens de betrokken partijen, hoe de stand van zaken buiten is.” John is hiervoor drieënhalve dag per week in Groningen en voert dan waarnemingsrondes en risicogestuurde proces- en producttoetsen uit op de bouwplaats.
John vertelt: “Ik ga altijd hetzelfde te werk. Als eerste stap controleer ik of alle documenten in orde zijn: is het uitvoeringsontwerp gereed en heeft de aannemer de juiste vergunningen? Dan kijk ik of de uitvoering buiten ook daadwerkelijk gaat volgens het werkplan dat is opgesteld. Ook controleer ik of de keuringen van dat wat gebouwd is ook volgens het keuringplan worden uitgevoerd. Ik ben dus vaak buiten en maak veel foto’s. Die gaan samen met mijn bevindingen in een wekelijkse rapportage naar ProRail.”
“Ik rapporteer aan ProRail, maar ben over mijn bevindingen ook transparant naar Strukton. Als ik iets tegenkom dat niet klopt, ga ik direct naar de betreffende uitvoerder toe. Maar ook als het goed gaat laat ik dat weten. Ik verras hen dus niet met een rapportage achteraf. De samenwerking verloopt goed, ik zit zelfs in de keet van Strukton, dus mooi dicht op het werk.”
We gaan echt de diepte in met dit project.
John is ruim 25 jaar uitvoeringsbegeleider en heeft al veel bouwplaatsen gezien. Hij werkt wel het liefst in projecten op en rond het spoor. “Een tunnel in een weiland kan iedereen bouwen, op of onder het spoor bouwen geeft andere uitdagingen. De treinen moeten wel blijven rijden.”
Op de vraag wat stationsproject Groningen interessant maakt voor hem antwoordt hij: “Het is een mooie grote klus met voor mij niet standaard werk. Bijvoorbeeld de bouw van de CSM-wanden, een techniek die ik nog niet kende. Gelukkig is Movares een groot ingenieursbureau en hebben we daarover voldoende documentatie en een aantal collega’s in huis waar ik op terug kon vallen. Daarnaast heeft Strukton gekozen voor een best complex en uitdagend ontwerp met twee verdiepingen de grond in. We gaan echt de diepte in met dit project. En er zit heel veel betonwerk in en dat is nou net mijn specialiteit.”
10 februari 2022
3 februari 2022
4 november 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.