Verdeling capaciteit op het spoor steeds complexer
Nieuws
ProRail verdeelt jaarlijks in augustus de capaciteit op het spoor. De dienstregeling die daaruit volgt, start in december. Deze ‘puzzel’ wordt gelegd door onze afdeling Capaciteitsmanagement. En die puzzel wordt steeds ingewikkelder. Dat komt vooral door de toename van grote werkzaamheden aan het spoor.
Uitdagingen
Wij verdelen de capaciteit voor de dienstregeling van 2025 onder ruim 40 vervoerders. Dit betreft reizigers- en goederenvervoerders, zowel nationaal als internationaal. Ook alle aangevraagde buitendienststellingen voor werk aan het spoor moeten worden ingepland. Dit maakt een al ingewikkelde puzzel nog complexer. Want de hoeveelheid grote werkzaamheden aan het spoor neemt toe. In 2025 is dat 30 procent meer dan in 2020. Hierdoor moesten we voor komend jaar 14 procent meer werk inplannen. Daarnaast groeit ook de vraag naar treinpaden voor reizigerstreinen.
We hebben in 2025 bovendien te maken met tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB’s) op een aantal trajecten, waaronder de Hogesnelheidslijn. En met omleidingen voor goederentreinen over de Brabantroute, in verband met de 80-weekse werkzaamheden aan Duitse zijde van de Betuweroute.
Bijzonderheden voor 2025
In 2025 zien we meer marktwerking op het spoor. Zo zijn er meer zogenoemde open access-aanvragen. Dit betekent dat ook reizigersvervoerders zonder concessie een aanvraag kunnen doen. Het kan dus voorkomen dat er een aanvraag komt voor een traject waarop ook concessievervoer is.
Deze aanvragen komen van nieuwe en bestaande vervoerders. Een nieuwe vervoerder is bijvoorbeeld GoVolta, die vanaf mei 2025 een aantal keer per dag internationale treinen wil laten rijden. Maar ook NS International en Arriva dienden open access-aanvragen in. Het aantal aanvragen voor goederenpaden blijft in 2025 achter ten opzichte van voorgaande jaren. Dit heeft vooral te maken met economische ontwikkelingen.
Scherp op betrouwbaarheid
ProRail is in de capaciteitsverdeling voor 2025 scherp geweest op de betrouwbaarheid van de dienstregeling. Dit jaar bleek de dienstregeling onvoldoende betrouwbaar. Een voorbeeld hiervan is het werk voor project PHS Rijswijk-Rotterdam. Deze geplande werkzaamheden pasten theoretisch in de capaciteitsverdeling voor 2024. In de praktijk lukte dat echter niet. Dat kwam onder meer door personeelstekorten bij aannemers en een strengere Arbowetgeving.
Daarom zijn de buitendienststellingen in de zomer en herfst voor dit project verlengd. Hierdoor zullen reizigers langer hinder ervaren, maar kunnen we het project wel in november opleveren. En dat betekent dat er in de dienstregeling van 2025 meer treinen kunnen rijden op dit traject: zes Sprinters en acht Intercity’s per uur.
Lees meer over PHS Rijswijk-Rotterdam
Capaciteitsverdeling
ProRail verdeelt als onafhankelijke partij de beschikbare ruimte op het spoor. Het is een grote puzzel om de beschikbare ruimte op het spoor en op de stations te verdelen. Daarbij moeten we ook rekening houden met werkzaamheden. Elk jaar dienen alle reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun capaciteitsaanvragen in.
Meer nieuws
-
Maatregelen moeten problemen ‘flessenhals’ Meppel tegengaan
4 december 2024
-
Drie nieuwe trappen op station Schiphol Airport
29 november 2024
-
Intentieovereenkomst OV-knoop Dijk en Waard
24 oktober 2024