Vlechten en ontgraven in Groningen

Nieuws

Gepubliceerd op 21 mei 2021

Zand, puin, graafmachines en betonnen wanden. Dat is wat je ziet als je aan de achterzijde van station Groningen kijkt. Strukton is bezig met het ontgraven van de bouwkuip voor de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. Een oplettende kijker ziet ook een aantal medewerkers bezig met een stalen geraamte. Ze zijn de wapening van de deksloven aan het vlechten. Deksloven, wat zijn dat en hoe maak je die?

Betonnen balken

Eerder zijn er aan de zuidzijde van het station diepwanden in de grond gebouwd die, naast dat ze zorgen voor een bouwkuip, de ondergrondse (constructieve) wanden van de voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling vormen.

  •  Het vlechten van de wapening aan de westzijde van de diepwand
    Het vlechten van de wapening aan de westzijde van de diepwand
  • Zo ontstaat er een steeds sterkere deksloof
    Zo ontstaat er een steeds sterkere deksloof
  • De deksloof in wording; de eerste contouren van de balk worden zichtbaar.
    De deksloof in wording; de eerste contouren van de balk worden zichtbaar.
  • De deksloof aan de oostkant is klaar. De verankering (groutankers) door de deksloof en diepwand is duidelijk herkenbaar aan de gele ankerstoelen.
    De deksloof aan de oostkant is klaar. De verankering (groutankers) door de deksloof en diepwand is duidelijk herkenbaar aan de gele ankerstoelen.

Deksloven

Op de oost en westzijde van de diepwanden bouwt Strukton nu deksloven. Dat zijn betonnen balken die op de diepwanden liggen en waarop later in het project de spoordekken komen te liggen waarover de treinen gaan rijden. Ook bevestigen ze aan deze deksloven de zogenoemde groutankers, die de wanden verankeren aan een sterke grondlaag.

De dekskoven worden ter plekke gemaakt. Eerst maken ze de wapening door staalwerk te vervlechten. Daar komt een bekisting omheen waar beton ingegoten wordt. Nadat het beton uitgehard is, gaat de bekisting er af en heb je een deksloof. De diepwand is ongeveer 80 centimeter breed, de deksloof die er overheen komt ruim 2 meter.

  • Een inkijkje in een van de toekomstige trapopgangen
    Een inkijkje in een van de toekomstige trapopgangen
  • Trapopgang met al geplaatst stempelraam die zorgt voor tegendruk
    Trapopgang met al geplaatst stempelraam die zorgt voor tegendruk
  • De tijdelijk diepwand met verankering langs spoor 7 en 8; wanneer in toekomst bouwkuip ter plaatse van huidige sporen klaar is, gaat deze weg
    De tijdelijk diepwand met verankering langs spoor 7 en 8; wanneer in toekomst bouwkuip ter plaatse van huidige sporen klaar is, gaat deze weg

Graafwerkzaamheden

Het werk op de bouwplaats blijft de komende maanden in het teken staan van grond ontgraven. Eerst nog ‘in den droge’, vanaf eind juni ‘in den natte’, dus onder water. Daarvoor wordt de bemaling stopgezet waardoor het grondwater weer in de bouwput komt en er een ponton (drijvend platform) in gelegd kan worden.

Inmiddels zit de aannemer op een diepte van ongeveer 3 meter minus NAP (Normaal Amsterdams Peil). Uiteindelijk moet de bouwkuip een diepte van 10.1 meter onder NAP. Op deze poster (pdf), die ook op het station bij de bouwlocatie hangt, leggen we in het kort uit hoe het ontgraven van de bouwkuip werkt.

Meer over:

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers