Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 30 mei 2020 - Laatste update: 8 september 2020 17:50 uur
Het spoedwerk in de Rotterdamse Willemsspoortunnel is zaterdag 30 mei afgerond. Daarmee zijn we klaar voor dinsdag 2 juni. Dan gaan de treinen grotendeels weer rijden volgens de reguliere dienstregeling van voor de coronacrisis. Door de coronacrisis was het rustig op het spoor en konden we vooruitwerken, wat minder hinder oplevert voor reizigers. Nog steeds geldt dat het openbaar vervoer alleen bedoeld is voor noodzakelijke reizen.
ProRail liet de afgelopen tijd vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel vervangen. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest deed aannemer VolkerRail van maandag 18 tot en met zaterdag 30 mei.
Lees hier meer over de opstart van de reguliere dienstregeling
Inspecteurs van ProRail constateerden eerder dit jaar dat de sporen in de tunnel met spoed onderhoud nodig hadden. Een deel van dat werk is in februari uitgevoerd. De rest zou dit najaar volgen. Maar door de coronamaatregelen hebben we dat werk nu al voor een groot deel kunnen doen, voordat alle treinen weer gaan rijden.
Sinds de Rijksoverheid deze maatregelen heeft genomen, is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz pasten daarom hun dienstregelingen aan. Over sommige stukken spoor reden daardoor helemaal geen treinen, bijvoorbeeld in een deel van de Willemsspoortunnel die in Rotterdam op de bodem van de Maas ligt. Hier rijden normaal gesproken continu treinen. Spoorwerk levert dan veel hinder op.
ProRail liet de afgelopen tijd vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel vervangen. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest deed aannemer VolkerRail van maandag 18 tot en met zaterdag 30 mei. We legden nieuwe spoorstaven en draaiden vervolgens twintigduizend bouten los, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Dat was enorm veel werk.
Dit najaar komen we nog wel terug in de Willemsspoortunnel voor onderhoud. Dat onderhoud kunnen we door al het werk dat we nu al hebben gedaan, doen op een moment dat er vanwege werkzaamheden elders toch al minder treinen rijden in de Willemsspoortunnel. In 2023 vervangen we de dwarsliggers in de tunnel.
4 oktober 2021
21 juli 2021
25 februari 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.