Werk Willemsspoortunnel voorlopig klaar

Het spoedwerk in de Rotterdamse Willemsspoortunnel is zaterdag 30 mei afgerond. Daarmee zijn we klaar voor dinsdag 2 juni. Dan gaan de treinen grotendeels weer rijden volgens de reguliere dienstregeling van voor de coronacrisis. Door de coronacrisis was het rustig op het spoor en konden we vooruitwerken, wat minder hinder oplevert voor reizigers. Nog steeds geldt dat het openbaar vervoer alleen bedoeld is voor noodzakelijke reizen. 
Werkzaamheden in de Willemsspoortunnel - mei 2020

ProRail liet de afgelopen tijd vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel vervangen. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest deed aannemer VolkerRail van maandag 18 tot en met zaterdag 30 mei.

Veel werk

Lees hier meer over de opstart van de reguliere dienstregeling

Sneller dan gepland

Inspecteurs van ProRail constateerden eerder dit jaar dat de sporen in de tunnel met spoed onderhoud nodig hadden. Een deel van dat werk is in februari uitgevoerd. De rest zou dit najaar volgen. Maar door de coronamaatregelen hebben we dat werk nu al voor een groot deel kunnen doen, voordat alle treinen weer gaan rijden. 

85 procent minder reizigers

Sinds de Rijksoverheid deze maatregelen heeft genomen, is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz pasten daarom hun dienstregelingen aan. Over sommige stukken spoor reden daardoor helemaal geen treinen, bijvoorbeeld in een deel van de Willemsspoortunnel die in Rotterdam op de bodem van de Maas ligt. Hier rijden normaal gesproken continu treinen. Spoorwerk levert dan veel hinder op. 

Twintigduizend bouten

ProRail liet de afgelopen tijd vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel vervangen. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest deed aannemer VolkerRail van maandag 18 tot en met zaterdag 30 mei. We legden nieuwe spoorstaven en draaiden vervolgens twintigduizend bouten los, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Dat was enorm veel werk. 

Terug in het najaar

Dit najaar komen we nog wel terug in de Willemsspoortunnel voor onderhoud. Dat onderhoud kunnen we door al het werk dat we nu al hebben gedaan, doen op een moment dat er vanwege werkzaamheden elders toch al minder treinen rijden in de Willemsspoortunnel. In 2023 vervangen we de dwarsliggers in de tunnel.

 

 

Gepubliceerd op