ProRail en Havenbedrijf Rotterdam vechten tegen de elementen

Kan het nog Hollandser dan op de Tweede Maasvlakte? ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam vechten daar tegen de elementen. Al maanden jaagt de harde wind onder andere zand van braakliggend bouwterrein op de sporen. Goederenvervoerders kunnen daardoor vaak dagen aaneen geen treinen over het spoor sturen.

Betrouwbaarheid

Het is een hard gelag als je als spoorgoederenvervoerder een betrouwbare transportdienst probeert aan te bieden aan je klanten; de verladers.

Kilometers spoor

ProRail is samen met het Havenbedrijf Rotterdam op zoek naar een permanente oplossing voor dit probleem. Makkelijk is dat niet, want we hebben het over kilometers spoor.

Bulldozers

Waar de aannemer tot vorige week met bulldozers zand van het spoor schepte, willen we eigenlijk vooral dat dat zand in de eerste plaats al helemaal niet op die sporen terechtkomt. Maar zand en wind laten zich niet zo makkelijk tegenhouden. Innovatie is dus nodig.

Zand met zand bestrijden

Tot we een slimme oplossing hebben, gebruiken we het probleem dan maar om tot een oplossing te komen: we hebben de afgelopen weken zand in enorme 'big bags over een afstand van zevenhonderd meter langs het spoor geplaatst. Zand met zand tegenhouden. Wel zo toepasselijk. Het gaat om 750 big bags. Om te voorkomen dat het zand uit de zakken waait, hebben we bovenin een kleilaag aangebracht, waar we rogge in laten groeien

Afdekken en inzaaien

Het Havenbedrijf Rotterdam zit ondertussen ook zeker niet stil. Dat is de afgelopen weken druk bezig geweest met het afdekken met aarde en het inzaaien van het zogenoemde ‘K2-terrein’. Dit is een gebied van maar liefst 78 hectaren. Deze week is het Havenbedrijf klaar met dat werk. Daarna gaan we een ‘zandvang’ maken. Dat is een soort brede sloot zonder water waar het zand zoveel mogelijk in wordt opgevangen. Deze sloot komt tussen het K2-terrein en de Container Exchange Route (CER) op te kunnen vangen. Daarmee zijn we als het goed is begin juli klaar. Daarnaast gaat het Havenbedrijf halverwege juli ook andere gebieden langs het spoor op eenzelfde manier bedekken. Dat vanwege het huidige broedseizoen van de vogels in het gebied. Na het nemen van deze maatregelen kijken we of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn om het zand van het spoor weg te houden.

Spoor is duurzaam en veilig

Met deze maatregelen hopen we vervoerders en verladers te helpen om producten die tot nu toe over het spoor worden vervoerd, niet ineens over de weg te laten gaan omdat dat betrouwbaarder zou zijn. Het spoor is immers duurzaam en veilig en helpt tegen filevorming. En daar is iedereen bij gebaat.

Gepubliceerd op