Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
De Rotterdamse haven kampt met enorme overlast van de extreme weeromstandigheden van het afgelopen weekend. Zeer mondjesmaat rijden er weer goederentreinen, maar het oplossen van de problemen is een monsterklus.
De Rotterdamse haven is een veertig kilometer diepe trechter, met daarin een reeks emplacementen (parkeerplaatsen voor wagons en ketelwagens) waar vaak tien of meer sporen naast elkaar liggen, met vele wissels die nu zijn dichtgesneeuwd. Alleen al Kijfhoek telt 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen. En dan zijn er nog emplacementen op Waalhaven, Maasvlakte, Botlek, Pernis en Europoort.
Maar de haarvaten van het spoorsysteem in de haven zijn eigenlijk net zo belangrijk, want zonder deze zogenoemde ‘stamlijnen’ die leiden naar de bedrijven en goederenterminals, kunnen de machinisten hun trein niet naar de te vervoeren spullen komen.
Op al die sporen moeten we sneeuwduinen opruimen en wissels uitgraven. Veel van dat werk is tijdrovend. “Het gaat langzaam,” aldus Swen van der Steen, manager van de Verkeersleidingspost Kijfhoek in Zwijndrecht. “We hebben door de lage temperatuur te maken met veel ijzige sneeuw, die moeilijk is te verwijderen.”
We hebben door de lage temperatuur te maken met veel ijzige sneeuw, die moeilijk is te verwijderen.
Daarnaast kent het havengebied nog een andere uitdaging: omdat vervoerders ook gevaarlijke stoffen transporteren, gelden er strenge veiligheidseisen op de emplacementen. Dat betekent dat we niet eerder kunnen gaan rijden dan dat de brandblusinstallaties op het terrein zijn vrijgemaakt van sneeuw. Ook dat is een enorm karwei. Zeker vijftig medewerkers van ProRail en van de spoorgoederenvervoerders zelf zijn bezig met die blusinstallaties.
Ondertussen werkt aannemer VolkerRail – los van al het werk op de havenspoorlijn - ook nog eens aan het oplossen van alle storingen op de Betuweroute. Dit is de vrijwel exclusief voor goederenvervoer gebouwde spoorverbinding met het Duitse achterland. Deze superveilige verbinding is 160 kilometer lang en leidt naar de Duitse grens. Ook in Duitsland kampt men met sneeuwhinder op het spoor, dus zelfs als die klus is geklaard is een onbelemmerde route nog geen garantie.
Deze sneeuw en de gevolgen ervan maken maar weer eens duidelijk hoe essentieel ons spoorgoederenvervoer is.
Hoe lang het nog gaat duren voor het spoorgoederenvervoer geen hinder meer ondervindt van de extreme weersomstandigheden van het afgelopen weekend is moeilijk in te schatten. “We werken er met z’n allen aan om het spoor weer sneeuwvrij te krijgen zodat de goederen op weg kunnen naar hun eindbestemming,” aldus Pieter Hazejager, country manager bij Captrain
“In een ongewone tijd zijn ongewone maatregelen noodzakelijk. De machinisten die van morgen zijn begonnen met vegen worden straks afgelost door hun collega’s die de bezem van ze overneemt. We doen er alles aan om het spoor weer begaanbaar te maken. Deze sneeuw en de gevolgen ervan maken maar weer eens duidelijk hoe essentieel ons spoorgoederenvervoer is. Zonder spoorgoederenvervoer worden fabrieken niet bevoorraad en vallen ze stil. Zo is er een ziekenhuis in Duitsland die op kolen wacht. Zonder die kolen staan ze letterlijk in de kou. Maar denk ook aan de staalfabrieken die stilvallen als de treinen niet snel weer gaan rijden.”
12 februari 2021
11 februari 2021
5 juni 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.