Almere

Het huidige station Almere Centrum oogt sleets en futloos. Een aantal voorzieningen op het station is dringend aan een opknapbeurt toe. Reden voor ProRail om het station en haar omgeving samen met de gemeente Almere, Provincie Flevoland en onze spoorpartner NS, een flinke facelift te geven. Daarbij komt dat Almere in april 2022 de Floriade ontvangt. En de bezoekers die met de trein naar het evenement komen, willen we natuurlijk wel een goede eerste indruk geven.

Verbeteringsplan

De hal wordt opgeknapt met nieuwe winkels en nieuwe puien, een nieuw plafond en transparante liften. Er komt een brede en overzichtelijke passage door de hal tussen het Stationsplein en Mandelaplein. De bestrating verbindt dwars door de stationshal heen beide pleinen met elkaar. Het stalen frame van het station krijgt een nieuwe verflaag en op de perrons wordt rust gecreëerd door nieuw meubilair te plaatsen met houten banken, windschermen, nieuwe wachtruimten, betonnen poefjes en ‘groene eilanden’.

Het busstation krijgt een nieuw plafond en aantrekkelijke verlichting. Fietsende reizigers krijgen zowel aan de busstationszijde als aan de Landdrostdreefzijde een gratis bewaakte stalling.
Op de site van Almere Stationskwartier vind je een video dat de visie – de 8-pleinenstrategie en de verbinding tussen de pleinen – weergeeft.

Historie

Het huidige station dateert uit 1987. Het stationsgebouw is ontworpen door NS-architect Peter Kilsdonk en bestaat uit een grote kap met een stalen spaceframe. Kilsdonk maakte toentertijd deel uit van een nieuwe generatie architecten die zorgde voor een stilistische omslag in het stationsontwerp, waarbij de nadruk meer kwam te liggen op de architectonische kwaliteit van het stationsgebouw.

Planning*

Start aanbesteding   Juli 2019
Gunning                  Januari 2020
Start realisatie         September 2020
Gereed                    1e kwartaal 2022
*Afhankelijk van voortgang en besluitvorming

Nieuws

Contact