Delft

Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam. Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer past ProRail het spoor en het station van Delft aan zodat tussen Den Haag en Rotterdam meer treinen kunnen rijden. Dan hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Alles onder de grond

Station Delft is in 2015 helemaal vernieuwd. Het station is geïntegreerd in het nieuwe stadskantoor van de gemeente, de sporen en het perron zijn ondergronds gegaan in een spoortunnel van ruim twee kilometer lang. In die spoortunnel is een tweede tunnelbuis gebouwd. Daarin worden de twee extra sporen aangelegd, bovenleiding, beveiliging en tunneltechnische installaties. Tegelijkertijd wordt een nieuw perron gerealiseerd en aangesloten op de stationshal.

Geluidsschermen

Bij de inritten van de spoortunnel worden geluidsschermen geplaatst om geluidhinder te beperken.

DSM

Het fabrieksterrein van DSM heeft een eigen aansluiting op de spoorlijn. De aansluiting wordt aangepast op de nieuwe sporen

Nieuws

Tests met draaideuren op station Delft

De plek voor de draaideuren
Delftse deuren
Technici van ProRail doen vanaf woensdag 19 juni tests met de draaideuren op station Delft. Sinds de opening van het station in 2015 zijn er problemen met drukgolven zodra treinen met hoge snelheid langs de perrons razen. De oorzaak daarvan ligt in het feit dat Delft het enige station ter wereld is dat volledig is afgesloten; lekker warm en comfortabel, maar dan wel met een flinke windstoot af en toe - tot nu toe dan.
Gepubliceerd op

Deuren voor station Delft

De plek voor de draaideuren
Delftse deuren
In de week van 17 juni 2019 brengt ProRail de draaideuren terug op station Delft. De laatste van een aantal maatregelen om de luchtdruk te reguleren in het station. Daarmee wordt het station tochtvrij en comfortabeler én kunnen treinen weer harder door de spoortunnel rijden. Dat is het doel.
Gepubliceerd op

Intercity’s blijven stoppen in Schiedam

Intercity-treinen kunnen blijven stoppen op station Schiedam. Om dat mogelijk te maken, vernieuwt ProRail twee sporen die eerder werden gebruikt voor de Hoekse Lijn (richting Hoek van Holland). Dat hebben gemeente Schiedam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag 7 februrari 2019 afgesproken.
Gepubliceerd op

Contact