Werkvoorbereider Erwin Keij: de man met een plan

De aankomende jaren wordt station Groningen klaargemaakt voor de toekomst. Zo komen er een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation. Een flinke klus, waar een hoop voorbereiding aan vooraf gaat. Iemand die dat als geen ander weet, is werkvoorbereider Erwin Keij. Hij zorgt ervoor dat alle werkzaamheden op het station goed verlopen. In dit artikel vertelt hij over zijn functie.
Werkvoorbereider Erwin Keij

Je bent werkvoorbereider. Wat houdt dat precies in?

"Het woord zegt het eigenlijk al: ik ga over alle voorbereidende werkzaamheden, dus voorafgaand aan de uitvoering. Simpel gezegd zorg ik ervoor dat de mannen buiten aan de slag kunnen. Als werkvoorbereider zie ik erop toe dat de planningen en bouwtekeningen klaarliggen, de vergunningen aangevraagd worden en dat al het (bouw)materiaal en materieel op tijd binnenkomt. Dat doe ik voor alle werkzaamheden rondom het hoofdstation."

Het hoofdstation wordt de aankomende jaren helemaal verbouwd en klaargemaakt voor de toekomst. Hoe lang duurt het om zo'n klus voor te bereiden?

"Dat duurt eigenlijk net zolang als de uitvoering zelf. Je verwacht misschien dat er van tevoren een kant-en-klaar plan op tafel ligt, maar dat is niet zo. Natuurlijk hebben we eerst wel een globale planning gemaakt, waarbij we bijvoorbeeld moesten inschatten hoeveel machines en mensen we nodig hebben. Maar deze planning werken we pas een paar weken voor de uitvoering tot in detail uit, omdat er altijd onverwachte zaken optreden. Je kunt onze aanpak een beetje vergelijken met de manier waarop je thuis klust. Dan begin je ook niet met de plinten, maar eerst met het grotere werk. Toch weet je al wel dat je die plinten later moet halen."

Welke werkzaamheden voeren jullie op dit moment uit?

"We zijn nu vooral bezig om het stationsgebied bouwrijp te maken. Dit betekent dat we alle obstakels die de werkzaamheden in de weg staan verwijderden of verplaatsen. Er komt straks bijvoorbeeld een busonderdoorgang, maar om die te kunnen bouwen moeten we heel veel kabels die nu nog in de weg liggen verleggen of afdoppen. Ook moet het oude seinhuis tijdelijk verplaatst worden, want op die plek komt de bouwkuip voor de voetgangerspassage. Dit zijn echt de voorbereidende werkzaamheden om straks te kunnen bouwen."

Wat vind je van het project Groningen Spoorzone?

"Ik vind het een supergaaf project, vooral omdat we alle disciplines nu bij elkaar hebben. Het is niet alleen de bouw en techniek zelf, maar we hebben bijvoorbeeld ook te maken met stationsmanagers en vervoerders. Er lopen heel veel verschillende mensen rond, met wie je onderling alles afstemt. Dat is een ontzettend mooie samenwerking."

Wat vind je het leukst aan je functie?

"Dat elk project weer anders is. De techniek is in principe steeds hetzelfde, maar de omgeving is altijd verschillend. Je hebt steeds met andere opdrachtgevers en partijen te maken en dat maakt het werk zo leuk. En er treden natuurlijk altijd onverwachte dingen op, waarbij je snel moet handelen. Dat maakt het ook uitdagend."

Gepubliceerd op