Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Goed nieuws voor iedereen die in de omgeving van Hazerswoude – Rijndijk woont of werkt. Vanaf 2026 kunnen zij gebruik maken van een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk. De spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt verbeterd. Tussen Leiden en Utrecht moeten vanaf eind 2026 de hele dag vier treinen per uur rijden. Nu is dat alleen mogelijk in de spits.
In de plannen is veel aandacht voor duurzaamheid. We kijken goed naar de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de directe omgeving en dragen bij aan een veiliger en betrouwbaarder spoor en een beter bereikbaar Zuid-Holland. We willen het station ruimtelijk kwalitatief, klimaat-adaptief, energiepositief en circulair ontwerpen. Het gebruik van nieuwe grondstoffen is hierbij geminimaliseerd en na de levensduur moeten de elementen zoveel mogelijk hoogwaardig worden hergebruikt.
Om te zorgen dat een betrouwbare dienstregeling kan worden gereden, wordt onderzocht of het dubbelspoor vanuit Groenendijk kan worden verlengd. Hiermee kunnen, indien nodig, tegemoetkomende treinen elkaar passeren en hoeven zij niet op elkaar te wachten. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren.
Ook wordt onderzocht of in Alphen de boog van het spoor aan de westkant van station Alphen aan den Rijn ruimer gemaakt moet worden. In de huidige situatie remmen treinen in de boog (bocht) af tot 40 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor kunnen treinen in de toekomst op snelheid blijven rijden. Of, en hoe deze maatregelen noodzakelijk zijn wordt nog onderzocht.
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in dit project? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je krijgt dan automatisch updates in je mailbox.
Het nieuwe station is onderdeel van het project Leiden – Utrecht Beter Bereikbaar. De provincie Zuid-Holland werkt hierin als opdrachtgever samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS, ProRail, de regio Holland Rijnland, Gemeente Alphen aan den Rijn en de gemeenten langs de spoorlijn.
13 januari 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.