Lelystad : Meer capaciteit opstelterrein Lelystad (Project gerealiseerd)

Meer en sneller treinverkeer, dat is kort gezegd waar ProRail aan werkt voor de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Dat heeft best wat voeten in de aarde. Want meer treinen betekent ook meer drukte bij het opstelterrein, de plek waar treinen worden geparkeerd, schoongemaakt en onderhouden. Daarom hebben we de capaciteit van het opstelterrein bij Lelystad vergroot.

Locatie
Lelystad
Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer
Startdatum
2019
Einddatum
2021

Veertig extra parkeerplekken

Veertig extra parkeerplekken Het opstelterrein in Lelystad krijgt te maken met meer materieel, een drukkere dienstregeling en kortere servicetijden. Om dat allemaal in goede banen te leiden, hebben we de capaciteit van het terrein vergroot. Zo kunnen de vele treinen snel en grondig worden schoongemaakt, onderhouden en staan ze weer pico bello klaar voor de volgende dag.

  • Het opstelterrein in Lelystad
    Het opstelterrein in Lelystad
  • Het opstelterrein in Lelystad
    Het opstelterrein in Lelystad
  • Het opstelterrein in Lelystad
    Het opstelterrein in Lelystad
  • Het opstelterrein in Lelystad
    Het opstelterrein in Lelystad

Wat komt is er nu?

Er is extra ruimte voor veertig extra treinwagons. Daarmee komt het terrein op een totaal van 148 wagons. Daarnaast komen er service- en inspectiepaden langs alle sporen, behalve de rangeersporen. Op deze manier kunnen de werkzaamheden, zoals inspectie en schoonmaakacties, gemakkelijk vanaf de paden plaatsvinden. Dit scheelt rangeerbewegingen van treinen.

We realiseren ook een uithaalmogelijkheid voor rangeerbewegingen via de sporen. Een uithaalmogelijkheid is extra spoor waarmee treinen of wagons even apart gezet kunnen worden en vervolgens weer aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Wat zijn service- en inspectiepaden?

Dat zijn paden langs het spoor waar treinen opgesteld staan. Met een trapje stappen de schoonmakers de treinen in, om deze schoon te maken zodat ze weer ingezet kunnen worden. En onze technische mensen gebruiken de paden voor inspectie: ze lopen de trein in en uit en repareren waar nodig kapotte onderdelen.

Wat gaan we doen? 

We gaan sporen verwijderen, nieuwe sporen aanleggen, bestaande sporen verlengen en serviceperrons en inspectiepaden aanleggen langs de sporen. Ook hebben een aantal bomen tussen de Houtribweg en het opstelterrein plaats gemaakt voor de aanleg van een serviceperron. Op de huidige locatie van de dienstgebouwen van Nedtrain komt extra spoor. Maar op een andere plek komt er een spiksplinternieuw dienstgebouw. 

Niet automatisch méér geluid 

Meer capaciteit heeft als gevolg dat het opstelterrein intensiever wordt gebruikt. Maar méér parkeer- en schoonmaakcapaciteit betekent niet automatisch méér geluid. Met inspectiepaden langs elk spoor richten we het terrein zo in dat het personeel en het schoonmaakmateriaal beter bij de treinen kan. Zo wordt het aantal rangeerbewegingen beperkt, en daarmee ook het geluid. 

Meer treinen

Het uitbreiden van de capaciteit op het opstelterrein is onderdeel van PHS SAAL. Deze afkorting staat voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Binnen dit programma werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op drukke trajecten. 

 

Lees meer over dit programma

Gerelateerde projecten

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers