Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Meer en sneller treinverkeer, dat is kort gezegd waar ProRail aan werkt voor de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Dat heeft best wat voeten in de aarde. Want meer treinen betekent ook meer drukte bij het opstelterrein, de plek waar treinen worden geparkeerd, schoongemaakt en onderhouden. Daarom hebben we de capaciteit van het opstelterrein bij Lelystad vergroot.
Veertig extra parkeerplekken Het opstelterrein in Lelystad krijgt te maken met meer materieel, een drukkere dienstregeling en kortere servicetijden. Om dat allemaal in goede banen te leiden, hebben we de capaciteit van het terrein vergroot. Zo kunnen de vele treinen snel en grondig worden schoongemaakt, onderhouden en staan ze weer pico bello klaar voor de volgende dag.
Er is extra ruimte voor veertig extra treinwagons. Daarmee komt het terrein op een totaal van 148 wagons. Daarnaast komen er service- en inspectiepaden langs alle sporen, behalve de rangeersporen. Op deze manier kunnen de werkzaamheden, zoals inspectie en schoonmaakacties, gemakkelijk vanaf de paden plaatsvinden. Dit scheelt rangeerbewegingen van treinen.
We realiseren ook een uithaalmogelijkheid voor rangeerbewegingen via de sporen. Een uithaalmogelijkheid is extra spoor waarmee treinen of wagons even apart gezet kunnen worden en vervolgens weer aan elkaar gekoppeld kunnen worden.
Dat zijn paden langs het spoor waar treinen opgesteld staan. Met een trapje stappen de schoonmakers de treinen in, om deze schoon te maken zodat ze weer ingezet kunnen worden. En onze technische mensen gebruiken de paden voor inspectie: ze lopen de trein in en uit en repareren waar nodig kapotte onderdelen.
We gaan sporen verwijderen, nieuwe sporen aanleggen, bestaande sporen verlengen en serviceperrons en inspectiepaden aanleggen langs de sporen. Ook hebben een aantal bomen tussen de Houtribweg en het opstelterrein plaats gemaakt voor de aanleg van een serviceperron. Op de huidige locatie van de dienstgebouwen van Nedtrain komt extra spoor. Maar op een andere plek komt er een spiksplinternieuw dienstgebouw.
Meer capaciteit heeft als gevolg dat het opstelterrein intensiever wordt gebruikt. Maar méér parkeer- en schoonmaakcapaciteit betekent niet automatisch méér geluid. Met inspectiepaden langs elk spoor richten we het terrein zo in dat het personeel en het schoonmaakmateriaal beter bij de treinen kan. Zo wordt het aantal rangeerbewegingen beperkt, en daarmee ook het geluid.
Het uitbreiden van de capaciteit op het opstelterrein is onderdeel van PHS SAAL. Deze afkorting staat voor Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL). Binnen dit programma werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op drukke trajecten.
23 december 2020
27 mei 2019
16 januari 2018
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.