Alphen aan den Rijn - Woerden : Onderhoud spoorbrug Alphen aan den Rijn
De Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn is toe aan onderhoud. Van oktober 2026 tot juli 2027 werkt ProRail aan het vernieuwen van deze draaibrug. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven. Na de werkzaamheden is de beweegbare brug weer klaar voor de toekomst.
- Locatie
- Alphen aan den Rijn-Woerden
- Startdatum
- 2026
- Einddatum
- 2027
Hoognodig onderhoud
De lijn Leiden – Woerden dateert uit het jaar 1878 net als de vaste constructie van de brug. Het beweegbare deel dateert uit 1982 en is ruim 41 jaar oud. Hetlandhoofd aan beide zijden van de brug zakt langzaam naar binnen toe. Ook is er beweging waargenomen in de middenpijler, het draaipunt van de brug. De situatie is veilig maar als we niets doen bereiken we op termijn het punt waarop de landhoofden te ver verzakken. De brug komt dan klem te zitten. Vernieuwing van de draaibrug is daarom noodzakelijk, om zowel het treinverkeer als de scheepvaart veilig doorgang te blijven geven.
Omreizen
De brug bevindt ligt op het traject tussen Leiden en Utrecht. Omreizen tussen deze steden is goed mogelijk en levert zo’n tien minuten extra reistijd op. Tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven is geen treinverkeer mogelijk en zorgt NS voor vervangend busvervoer.
Er zijn verschillende manieren onderzocht om het onderhoud uit te voeren. Alternatieven met minder impact voor de reiziger zijn getoetst en bleken om verschillende redenen niet haalbaar. Ook is gekeken naar het aanleggen van een tijdelijk station ten oosten van de spoorbrug. De doorlooptijd hiervoor is echter te lang en de kosten te hoog.
Een flinke klus
Naast de landhoofden en middenpijler zijn de remmingswerken, het bewegingsmechanisme en de bruginstallaties aan het einde van hun levensduur. We slopen de oude brug en bouwen er een nieuwe voor terug. We verwachten dit in negen maanden te kunnen doen. Het beweegbare deel van de brug renoveren en hergebruiken we.
Veelgestelde vragen
-
Is het mogelijk om de werkzaamheden sneller uit te voeren?
Nee, de draaibrug wordt bijna volledig vernieuwd. Hierbij worden onder andere de beweegbare delen, brugbesturing en fundering vervangen. Daarnaast wordt een deel van de draaiconstructie op een andere locatie gerenoveerd en hergebruikt in de vernieuwde brug. Vanwege de specialistische aard van deze werkzaamheden is een periode van negen maanden nodig. Gedurende de bouwperiode kunnen er geen treinen rijden.
-
Zijn er alternatieve oplossingen onderzocht om de impact op reizigers te beperken?
Ja, verschillende opties zijn overwogen. Normaal gesproken ligt de verantwoordelijkheid voor alternatief vervoer volledig bij de vervoerder. Omdat de impact van deze werkzaamheden groot is, heeft ProRail onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn. Een ander type brug met een kortere bouwtijd bleek veel kostbaarder om te realiseren en duurder in onderhoud. Een tijdelijke brug en een tijdelijk station aan de oostzijde van de brug zijn ook verkend. Beide zijn praktisch en financieel niet haalbaar.
-
Is ProRail in gesprek met NS en de gemeentes?
Ja, ProRail werkt samen met NS en de gemeentes Alphen aan den Rijn en Bodegraven om de impact van de werkzaamheden te bespreken en reizigers zo goed mogelijk te informeren. NS is bezig met de ontwikkeling van een vervangend vervoersplan en een aangepaste dienstregeling.