Spoorverdubbeling Zevenaar - Didam

Tussen Zevenaar en Didam komt een tweede spoor en gaan de treinen met een hogere snelheid rijden. Dat betekent kortere reistijden, en een betere aansluiting. Reizigers hebben straks meer tijd om over te stappen in Arnhem en minder kans op vertragingen. Ook vervangen we de overweg Babberichseweg door een tunnel. Zo kunnen fietsers en voetgangers het spoor veilig kruisen.

Economische aantrekkingskracht

Dagelijks maken zo’n 21.000 reizigers gebruik van de spoorlijn Arnhem – Winterswijk. Deze lijn is de spil van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de regio Arnhem - Nijmegen, en vormt de aansluiting naar de Randstad. De bereikbaarheid van de regio is niet alleen voor de individuele reiziger belangrijk, maar ook voor de economische aantrekkingskracht.

Punctualiteit kan nog beter

De dienstregeling scoort al goed op punctualiteit: treinen rijden over het algemeen op tijd. Toch kan en moet het nog een stukje beter. Want op dit moment moeten treinen vaak nog op elkaar wachten. Oorzaken hiervan zijn het intensieve gebruik van het enkelspoor (alleen op stations Didam en Wehl is een passeermogelijkheid), én het invoegen van (inter)nationale reizigers- en goederentreinen bij Zevenaar. Eenmaal opgelopen vertragingen kunnen niet of nauwelijks worden ingelopen.

Spoorverdubbeling en harder rijden

Tijd dus voor een structurele en toekomstbestendige oplossing. Tussen station Zevenaar en station Didam gaan we het spoor verdubbelen. Zo voorkomen we ‘olievlekwerking’ bij verstoringen en hoeven treinen niet langer op elkaar te wachten. Daarnaast gaan de treinen op verschillende stukken harder rijden.

Wat zijn de voordelen voor de reizigers?

  • Sneller: de treinen zijn van en naar Arnhem 2 minuten sneller. En omdat treinen elkaar tussen Zevenaar en Didam gewoon kunnen passeren, hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
  • Betrouwbaarder: doordat de treinen 2 minuten eerder aankomen en 2 minuten later vertrekken, is er een ruime marge in de dienstregeling. De kans op vertragingen wordt zo kleiner. 
  • Makkelijkere overstap: door deze reistijdwinst verbetert de overstap op de Intercity’s van en naar Utrecht en andere richtingen.

Planning

In 2018 start spooraannemer Strukton Rail met het plan. In 2019 zijn de spoorverdubbeling en de maatregelen voor de snelheidsverhoging gereed en kunnen de treinen rijden. De gehele inpassing van het plan en de afronding (vooral de afbouw van de fiets- en voetgangerstunnel in de Babberichseweg) vindt in de eerste helft van 2020 plaats.

Nieuws

Wat kan ik de komende tijd verwachten?

Zevenaar-Didam
Pittelderstraat tijdelijk afgesloten Door werkzaamheden is de Pittelderstraat in Didam afgesloten. Tijdens de afsluiting wordt het verkeer omgeleid via verkeersborden. In de Pittelderstraat komt een spoorgebouw met installaties voor onder andere telecom en elektrische wisselverwarming. De grondwerkzaamheden zijn in de eerste week van februari gestart. Op vrijdag 8 februari is het gebouw geplaatst en op dinsdag 12 februari zal het werk rondom het gebouw klaar zijn.
Gepubliceerd op

Waar vind ik informatie?

Zevenaar-Didam
In opdracht van ProRail werkt aannemer Strukton Rail aan het spoor. Dit gebeurt van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 19.00 uur. Soms is het nodig in de nacht te werken. In dat geval ontvangt u op tijd informatie van Strukton Rail. Dat zal gaan over de (nachtelijke) werkzaamheden en over wat deze betekenen voor de omgeving.
Gepubliceerd op

Planning

  • Start: september 2018
  • Treinvrije perioden 2019:
weekend 23/24 maart
zomer 26 juli t/m 11 augustus
  • Gereed: 2019
  • Babberichseweg gereed: 2020

Folder Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam

Contact