Kikvorsman in Ede

Wat doet een kikvorsman bij de bouw van een tunnel? Voor de aanleg van de onderdoorgang in Ede is gisteren 550 m3 onderwaterbeton gestort. En daarvoor hadden we de ogen nodig van een duiker.

Spoorzone Ede

Samen met de gemeente Ede en NS vernieuwen we met aannemer BAM in Ede het station en het stationsgebied. De kruisingen met het spoor worden ook aangepast, om het verkeer veilig en zonder oponthoud van noord naar zuid te laten rijden. In plaats van de overgang bij de Kerkweg komt er een tunnel voor voetgangers en fietsers.

Kuipje bouwen 

Om de tunnel onder het grondwaterniveau te kunnen bouwen, is eerst een bouwkuip aangelegd. Daarin zijn aan de zijkanten damwanden aangebracht om het grondwater tegen te houden, en vervolgens is de grond tussen de damwanden afgegraven. Omdat er geen onderkant is, bleef het water in de kuip te staan. Daarom hebben we gisteren een bodem aangelegd, waarin een laag onderwaterbeton van ongeveer 1 meter dik is gestort. Als deze laag beton is uitgehard, kan de bouwkuip worden leeggepompt en ontstaat er een droge kuip waarin het gesloten deel van de tunnel wordt gemaakt. Dat gedeelte wordt begin volgend jaar onder het spoor geschoven.

Onderwaterbeton 

Onderwaterbeton wordt, zoals de naam al zegt, onder water gestort. Dat klinkt simpel, toch is de uitvoering specialistisch werk waarbij veel disciplines betrokken zijn. Denk aan een betontechnoloog, een logistieke uitvoerder, een betonpompbedrijf en daar komt ie… een kikvorsman! Onder water is immers niks direct zichtbaar of meetbaar. De kikvorsman, ofwel duiker, is dan nodig om de betonstort onder water in de gaten te houden en om te controleren of de aansluiting waterdicht is. Meer weten over de duikers? Bekijk dit filmpje:

Zie je hierboven geen filmpje, accepteer dan eerst de cookies.

Gepubliceerd op