Eind mei 4 dagen werk aan station Amsterdam Zuid

In een vierdaags Pinksterweekend gaat het werk door aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid, onderdeel van het project Zuidasdok. Van donderdagavond 28 mei tot dinsdagochtend 2 juni 2020 werken we aan de fundering voor twee dakdelen van een extra stationspassage.
Werkzaamheden in de nacht bij station Amsterdam Zuid
Werkzaamheden in de nacht. Foto: Marcel Steinbach

Circa 100 palen die vorig jaar zijn aangebracht onder de metro- en treinsporen krijgen dit weekend wapening en beton. Ze vormen de fundering voor twee van de zeven dakdelen van de extra stationspassage: de Brittenpassage. De werkzaamheden in het Pinksterweekend stonden gepland voor drie dagen. De coronamaatregelen maken nu dat bouwcombinatie ZuidPlus met minder mensen op één bouwlocatie kan werken. Elke handeling vraagt nu immers om meer ruimte met minder mensen. Nu ook het aantal reizigers in het openbaar vervoer nog lager is dan normaal, benutten we de mogelijkheid het weekend te verlengen met één dag: vrijdag 29 mei. 

Via de webcams kan iedereen live met ons werk meekijken.

Het dak van de Brittenpassage

De bouw van het dak van de toekomstige Brittenpassage is een flinke operatie. In totaal zijn er zeven dakdelen nodig. Deze dekken moeten komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk in de toekomst een vijfde en zesde spoor komt voor internationaal treinverkeer. Het is immers de bedoeling dat station Amsterdam Zuid in reizigersaantallen het tweede treinstation van Amsterdam gaat worden. Het eerste dakdeel ligt sinds november netjes op zijn plek onder de treinsporen 2 en 3. In het Pinksterweekend werken we aan de fundering van de twee volgende dakdelen; onder treinspoor 4 en metrospoor 1.
 

Sloop van de tramtunnel

Naast de opbouw van de fundering wordt in het Pinksterweekend ook gesloopt. Op vrijdag 29 mei zal in de omgeving de sloophamer te horen zijn die korte metten maakt met het laatste deel van de in onbruik geraakte tunnel van sneltram 51 naar Amstelveen. Dit gebeurt tot uiterlijk 23.00 uur. De werkzaamheden die minder geluid produceren, plannen we in de nachten en dagen daarop. 
 

Minder treinen en metro’s

Hoewel we werken tussen de metro- en treinsporen, direct naast het station en de snelweg, houden we de hinder voor reizigers beperkt. De A10 blijft steeds toegankelijk en ook de trein en metro blijven rijden, weliswaar met een aangepaste dienstregeling. 
 

Parnassusweg afgesloten

In de nacht voorafgaand en na afloop van het weekend rijden er vele vrachtwagens met bouwmateriaal naar de bouwlocatie. Ook tijdens de werkzaamheden is er een constante aan- en afvoer van vrachtwagens met materialen, puin en zand. Voor de veiligheid is de Parnassusweg richting het centrum op drie momenten voor alle verkeer afgesloten:  in de nacht van woensdag 27 mei op donderdag 28 mei van 01.00 tot 05.00 uur, donderdag 28 mei 22.00 uur tot dinsdag 2 juni 5.00 uur en in de nacht van dinsdag 2 juni op woensdag 3 juni van 01.00 tot 05.00 uur. De afsluiting van de Parnassusweg geldt voor het deel tussen de Mahlerlaan en de Strawinskylaan, richting de stad. Auto’s rijden om via De Boelelaan, Beethovenstraat en Strawinskylaan. Fietsers en voetgangers leiden we om via de westzijde van de Parnassusweg. Op vrijdag 29 mei is er voor fietsers en voetgangers extra hinder, omdat er dan ook aan de westzijde af en toe oponthoud is door werkzaamheden aan de nieuwe rechtbank. Verkeersregelaars begeleiden het verkeer ter plaatse. 
Gepubliceerd op