Station Tilburg

We blijven station Tilburg verbeteren. Het station heeft een nieuwe doorgang gekregen en het ‘kroepoekdak’ is opgeknapt. Nu bouwen we twee nieuwe fietsenstallingen. Ook maken we plannen voor de bouw van een vierde perron. Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat het groeiende aantal reizigers gebruik kan blijven maken van station Tilburg.

Stalling Noord

In maart 2019 zijn we gestart met de bouw van een nieuwe fietsenstalling aan de noordzijde van het spoor. Deze stalling bouwen we tussen het spoor en de LocHal in en biedt straks plaats aan zo’n 3900 fietsen. We verwachten dat Stalling Noord rond de zomer van 2020 klaar is. 
Als Stalling Noord klaar is, sluiten we de bewaakte fietsenstalling aan de centrumzijde. Ook sluiten we de onbewaakte fietsenstalling die in het verlengde van perron 1 ligt. Zo maken we plaats voor de bouw van de nieuwe Stalling Zuid. 

Stalling Zuid

Stalling Zuid biedt straks plaats aan zo’n 3400 fietsen. De bouw hiervan start in de zomer van 2020. De stalling is naar verwachting eind 2021 klaar. Tijdens de bouw van Stalling Zuid kun je jouw fiets kwijt in Stalling Noord.

Hoge eisen

In de twee fietsenstallingen is straks plek voor 7300 fietsen. Ook vind je hier dan zo’n 200 OV-fietsen, verdeeld over beide stallingen. Architectenbureau cepezed ontwierp beide stallingen. In de stallingen komen rolbanden voor gebruiksgemak. 

Eerste 24 uur gratis 

Reizigers die met de fiets naar het station komen, parkeren straks hun fiets de eerste 24 uur gratis. Beide stallingen worden permanent bewaakt en zijn voorzien van OV-fietsen. Ook vind je in één van de stallingen een Fiets en Serviceruimte voor kleine reparaties. 
De totale investeringskosten bedragen circa 20 miljoen euro. Dat geld is afkomstig van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant. Als de stallingen straks klaar zijn, gaat NS deze exploiteren. 

Een nieuw perron: perron 4

Jaarlijks reizen steeds meer mensen met de trein. Om het groeiend aantal reizigers van dienst te kunnen zijn, maken we plannen voor een vierde perron op station Tilburg. Om treinen naar het vierde perron te laten rijden, moeten ook aanpassingen aan seinen en wissels worden gedaan. 

Perronoverkapping

Bij het maken van het ontwerp van perron 4 houden we rekening met het bestaande station. Station Tilburg is een rijksmonument. Daarom proberen we een perronoverkapping voor perron 4 te maken, die zo veel mogelijk het zicht behoudt op de monumentale kap en de treinen. Tijdens de bouw van de nieuwe doorgang hebben we al rekening gehouden met een eventueel vierde perron. Toen is al een klein stukje perron gebouwd. In de constructie van dat stukje perron is rekening gehouden met het aanbrengen van (rol)trappen en liften vanuit de passage. 

Deze aanpassingen zijn onderdeel dan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dit programma voeren we uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Het laatste nieuws

Oranjedienstregeling op Koningsdag

Reizigers op station Zwolle tijdens Koningsdag
Reizigers op station Zwolle tijdens Koningsdag in 2016.
Overmorgen is het dan zo ver: Koningsdag 2017. In het hele land zijn dan kleinere en grotere feesten. Van oudsher trekt Koningsdag in Amsterdam veel feestgangers. En op en rond de stations van Breda, Alkmaar, Zwolle en Arnhem zal het eveneens druk worden. Samen met NS, gemeenten, politie en andere instellingen bereiden wij ons hier zo goed mogelijk op voor.
Gepubliceerd op

Contact