Vernieuwing station Rotterdam Noord

Station Rotterdam Noord is toe aan vernieuwing. In 2019/2020 wordt het station daarom opgeknapt. De hellingbaan aan de noordzijde wordt flauwer gemaakt en we vervangen de hellingbaan aan de zuidzijde door een nieuwe lift. Verder krijgt de noordzijde van het station een stationsentree en worden de perrontrappen vervangen. Zo wordt het station beter toegankelijk, ook voor mindervalide reizigers.

Hellingbanen en lift

De perrons op het station zijn nu ook al bereikbaar via een hellingbaan. Maar: deze hellingbanen voldoen niet meer aan de huidige eisen. Ze zijn onder andere te steil. De hellingbaan aan de noordzijde van het station wordt daarom langer – en daarmee flauwer – gemaakt. De hellingbaan aan de zuidzijde wordt helemaal verwijderd, en vervangen door een lift. Daarmee zijn de perrons straks beter toegankelijk voor mensen met een rolstoel of kinderwagen.

Stationsentree en trappen

Aan de noordzijde van het station wordt een stationsentree ingericht. Dat betekent dat de kaartautomaten en de borden met reisinformatie van de perrons naar de begane grond worden verplaatst. Daarmee worden ze beter bereikbaar, voor iedereen. Ook de stalen trappen naar de perrons worden aangepakt: ze worden vervangen door natuurstenen trappen. Die zien er niet alleen mooier uit, maar zijn ook gebruiksvriendelijker voor blinde en slechtziende reizigers met een hulphond.

Drempelvrije stations

De opknapbeurt van station Rotterdam Noord maakt deel uit van een bredere aanpak om alle stations optimaal toegankelijk te maken. Want we vinden het belangrijk dat iedereen zelfstandig, comfortabel én zonder obstakels met de trein kan reizen. Daarom investeren we in het drempelvrij maken van stations. Zo zorgen we ervoor dat in 2022 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. En in 2030 zijn álle stations zelfstandig toegankelijk.

Planning van de werkzaamheden

De werkzaamheden in Rotterdam Noord worden uitgevoerd in opdracht van ProRail door Anton Rail & Infra. De bouw startte op 25 oktober 2019 aan de zuidzijde. In de zomer 2020 wordt gestart met de werkzaamheden aan de noordzijde van het station. De planning hiervoor ziet er als volgt uit:

  • Verplaatsen fietsenstalling bij hellingbaan naar tijdelijke locatie: juni 2020
  • Verwijderen hellingbaan: begin augustus 2020
  • Aanbrengen damwanden, hellingbaan en trap: eind augustus 2020 - eind 2020

Tijdens de verbouwing blijft het station gewoon toegankelijk voor reizigers. Het perron aan de noordzijde is alleen met trap bereikbaar t/m december 2020.

Contact

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie over dit project? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting. Zij helpen u graag verder.

Het laatste nieuws

Alle damwanden zitten in de grond

Intrillen van de damwanden in volle gang
Intrillen van de damwanden in volle gang
In de week van 27 t/m 30 juli jl heeft aannemer Anton Rail & Infra de damwanden ingebracht voor aan de noordzijde van het station. Dit was nodig om het baanlichaam waar het spoor op ligt te verstevigen. Aan de zuidzijde van het station, naast café Het Viaduct is inmiddels ook de nieuwe lift geplaatst en is de installatie hiervan nog in volle gang. Vanaf begin augustus gaat de aannemer verder met de aanleg van de hellingbaan, daar waar nu de damwanden zijn geslagen. Dit duurt nog tot eind dit jaar.
Gepubliceerd op

Contact