Vernieuwing station Rotterdam Noord

Station Rotterdam Noord is toe aan vernieuwing. In 2019/2020 wordt het station daarom opgeknapt. De hellingbaan aan de noord-zijde wordt flauwer gemaakt en we vervangen de hellingbaan aan de zuid-zijde door een nieuwe lift. Verder krijgt de noord-zijde van het station een stationsentree en worden de perrontrappen vervangen. Zo wordt het station beter toegankelijk, ook voor mindervalide reizigers.

Hellingbanen en lift

De perrons op het station zijn nu ook al bereikbaar via een hellingbaan. Maar: deze hellingbanen voldoen niet meer aan de huidige eisen. Ze zijn onder andere te steil. De hellingbaan aan de noordzijde van het station wordt daarom langer – en daarmee flauwer – gemaakt. De hellingbaan aan de zuidzijde wordt helemaal verwijderd, en vervangen door een lift. Daarmee zijn de perrons straks beter toegankelijk voor mensen met een rolstoel of kinderwagen.

Stationsentree en trappen

Aan de noordzijde van het station wordt een stationsentree ingericht. Dat betekent dat de kaartautomaten en de borden met reisinformatie van de perrons naar de begane grond worden verplaatst. Daarmee worden ze beter bereikbaar, voor iedereen. Ook de stalen trappen naar de perrons worden aangepakt: ze worden vervangen door natuurstenen trappen. Die zien er niet alleen mooier uit, maar zijn ook gebruiksvriendelijker voor blinde en slechtziende reizigers met een hulphond.

Drempelvrije stations

De opknapbeurt van station Rotterdam Noord maakt deel uit van een bredere aanpak om alle stations optimaal toegankelijk te maken. Want we vinden het belangrijk dat iedereen zelfstandig, comfortabel én zonder obstakels met de trein kan reizen. Daarom investeren we in het drempelvrij maken van stations. Zo zorgen we ervoor dat in 2022 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. En in 2030 zijn álle stations zelfstandig toegankelijk.

Planning van de werkzaamheden

De werkzaamheden in Rotterdam Noord worden uitgevoerd in opdracht van ProRail door Anton Rail & Infra. De bouw startte op 25 oktober 2019 aan de Zuid-zijde. In de zomer 2020 wordt gestart met de werkzaamheden aan de Noord-zijde van het station. De planning hiervoor ziet er als volgt uit:

  • Verplaatsen fietsenstalling bij hellingbaan naar tijdelijke locatie: juni 2020
  • Verwijderen hellingbaan (perron Noord-zijde is alleen met trap bereikbaar t/m december 2020): begin augustus 2020
  • Aanbrengen damwanden, hellingbaan en trap: eind augustus 2020 - december 2020

Tijdens de verbouwing blijft het station gewoon toegankelijk voor reizigers.

Contact

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie over dit project? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting. Zij helpen u graag verder.

Het laatste nieuws

Monumentale boom moet wijken voor stationsverbetering Rotterdam Noord

Impressie van de zuidzijde van het vernieuwde station Rotterdam Noord.
Een monumentale, Canadese populier aan de noordkant van station Rotterdam Noord moet wijken voor de aanleg van een hellingbaan. Het laten staan van de boom zou zevenhonderdduizend euro kosten. Dat vinden gemeente en ProRail een onverantwoorde uitgave van gemeenschapsgeld. De gemeente heeft daarom een kapvergunning aangevraagd voor de populier.
Gepubliceerd op

Damwanden slaan bij station Rotterdam Noord mislukt

Station Rotterdam Noord zuidzijde
Station Rotterdam Noord zuidzijde
ProRail is hard bezig om station Rotterdam Noord beter toegankelijk te maken. Helaas moesten de werkzaamheden zaterdag 26 oktober worden gestaakt toen aannemer Anton Rail & Infra bij het slaan van damwanden op een harde laag stuitte op ongeveer twee meter onder de grond. De laag was ondanks voorafgaand veld- en bureauonderzoek (proefsleuven en archiefonderzoek) niet opgemerkt.
Gepubliceerd op

Terugkoppeling bewonersavond verbouwing Rotterdam Noord

Dinsdag 10 september 2019 heeft ProRail en aannemer Anton Rail & Infra tijdens een bewonersavond met buurtbewoners gesproken over de op handen zijnde bouwwerkzaamheden op station Rotterdam Noord. De avond startte met een presentatie over de werkzaamheden en de bouwplanning. In het gesprek dat daarop volgende gaven bewoners aan zich zorgen te maken over de invloed van het inbrengen van de damwanden op hun woning. ProRail begrijpt deze zorg.
Gepubliceerd op

Contact