Zevenaar

Station Zevenaar ligt dicht aan de Duitse grens, en is een knooppunt in het internationale spoornetwerk. Want ten oosten van dit station komen de goederentreinen van de Betuweroute en de reizigerstreinen vanuit Arnhem en Duitsland bij elkaar. De huidige spoorlijn tussen Zevenaar en Duitsland is niet berekend op de forse groei van vooral het goederenvervoer. Wat óók effect heeft op het reizigersvervoer. Daarom maakt ProRail het spoor hier klaar voor de toekomst.

Extra spoor voor goederenvervoer

Meer ruimte voor het goederenvervoer. Daarom komt er tussen Zevenaar en Oberhausen een derde spoor bij. In Nederland gaat het om een stuk spoor van 3 kilometer. In Duitsland komt er 70 kilometer nieuw spoor bij, tussen Emmerich en Oberhausen. Zo sluit de Betuweroute beter aan op het Duitse spoornetwerk. Ook hoeven (snelle) reizigerstreinen en goederentreinen minder op elkaar te wachten. En er ontstaat ruimte voor de nieuwe regionale treindienst van Arnhem naar Düsseldorf.

Door de ombouwwerkzaamheden voor de aanleg van dit derde spoor, moet het treinverkeer soms omrijden. Hoe we dat opvangen, leest u op de pagina Betere aansluiting Betuweroute richting Duitsland.

Sneller en betrouwbaarder reizen

Ook reizigers moeten kunnen vertrouwen op snel en comfortabel vervoer. Ten oosten van Zevenaar passen we daarom het spoor aan. Op het traject Zevenaar-Didam komt een tweede spoor, en gaan de treinen met een hogere snelheid rijden. Dat betekent kortere reistijden op het traject Wehl – Arnhem en betere aansluitingen op het station Arnhem.

Bekijk alle projecten in Zevenaar en omgeving

Nieuws

Samenwerken over de grens

grenspaal Nederland Duitsland
Bij de aanleg van het derde spoor werkt ProRail intensief samen met DB Netz, het Duitse ProRail. Harald Vas Visser weet veel over de verschillen en overeenkomsten tussen beide bedrijven. Hij is interface manager bij Attica Advies, en gespecialiseerd in grensoverschrijdende samenwerkingen op het gebied van spoorvervoer. Harald werkt in opdracht van ProRail voor het project.