Spoorverbetering Zevenaar-Didam-Wehl

Tussen Zevenaar en Didam komt een tweede spoor en gaan de treinen met een hogere snelheid rijden. Dat betekent kortere reistijden, en een betere aansluiting. Reizigers hebben straks meer tijd om over te stappen in Arnhem en minder kans op vertragingen. Ook vervangen we de overweg Babberichseweg door een tunnel. Zo kunnen fietsers en voetgangers het spoor veilig kruisen.

Economische aantrekkingskracht

Dagelijks maken zo’n 21.000 reizigers gebruik van de spoorlijn Arnhem – Winterswijk. Deze lijn is de spil van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de regio Arnhem - Nijmegen, en vormt de aansluiting naar de Randstad. De bereikbaarheid van de regio is niet alleen voor de individuele reiziger belangrijk, maar ook voor de economische aantrekkingskracht.

Punctualiteit kan nog beter

De dienstregeling scoort al goed op punctualiteit: treinen rijden over het algemeen op tijd. Toch kan en moet het nog een stukje beter. Want op dit moment moeten treinen vaak nog op elkaar wachten. Oorzaken hiervan zijn het intensieve gebruik van het enkelspoor (alleen op stations Didam en Wehl is een passeermogelijkheid), én het invoegen van (inter)nationale reizigers- en goederentreinen bij Zevenaar. Eenmaal opgelopen vertragingen kunnen niet of nauwelijks worden ingelopen.

Spoorverdubbeling en harder rijden

Tijd dus voor een structurele en toekomstbestendige oplossing. Tussen station Zevenaar en station Didam gaan we het spoor verdubbelen. Zo voorkomen we ‘olievlekwerking’ bij verstoringen en hoeven treinen niet langer op elkaar te wachten. Daarnaast gaan de treinen op verschillende stukken harder rijden.

Wat zijn de voordelen voor de reizigers?

  • Sneller: de treinen zijn van en naar Arnhem 2 minuten sneller. En omdat treinen elkaar tussen Zevenaar en Didam gewoon kunnen passeren, hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
  • Betrouwbaarder: doordat de treinen 2 minuten eerder aankomen en 2 minuten later vertrekken, is er een ruime marge in de dienstregeling. De kans op vertragingen wordt zo kleiner. 
  • Makkelijkere overstap: door deze reistijdwinst verbetert de overstap op de Intercity’s van en naar Utrecht en andere richtingen.

Grootschalige werkzaamheden van 25 juli tot en met 11 augustus

Van donderdag 25 juli tot en met zondag 11 augustus gaan we volle bak aan de slag tussen Zevenaar-Didam en Wehl. Na jarenlange voorbereiding zetten we een belangrijke stap om de Achterhoek en de Liemers beter en sneller bereikbaar te maken.

Tijdens de ’18-daagse’ voert Strukton Rail in opdracht van ProRail verschillende werkzaamheden uit. In roosterdiensten werken zij dag en nacht met groot materieel aan het spoor. Het spoor wordt verdubbeld van één naar twee sporen over een lengte van 4 kilometer vanaf station Zevenaar tot aan station Didam. Ook vernieuwt de aannemer het bestaande spoor tussen Wehl en Didam.

Gevolgen voor het treinverkeer

Als gevolg van de ’18-daagse’ rijden de vervoerders met een aangepaste treindienstregeling. Reizigers worden in deze periode met vervangend busvervoer vervoerd. Ook hebben zij een langere reistijd en extra overstap momenten. Ben je van plan in deze periode met de trein te reizen? Check voor vertrek de reisplanner.

Nieuws

'Steek veilig over na spoorverdubbeling Zevenaar – Didam – Wehl'

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk
Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk
Bij de feestelijke ingebruikname van de spoorverdubbeling Zevenaar – Didam – Wehl vroeg ProRail vanochtend nadrukkelijk aandacht voor de veiligheid op overwegen. Nu mensen niet één, maar twee sporen moeten oversteken, is het belangrijk dat mensen extra goed opletten omdat er nog een trein van de andere kant kan komen.
Gepubliceerd op

Een verbeterd spoor tussen Zevenaar, Didam en Wehl

Spoorwerker vernieuwt spoor tussen Zevenaar en Didam
Archiefbeeld van spoorwerker tijdens de 18-daagse buitendienststelling afgelopen zomer
ProRail viert vrijdag 13 september, samen met de provincie Gelderland en de gemeentes Zevenaar, Montferland en Doetinchem, de realisatie van een sterk verbeterd spoor. Tussen Zevenaar en Didam hebben we het spoor verdubbeld en zijn er maatregelen getroffen waardoor treinen met hogere snelheid kunnen rijden. Tussen Didam en Wehl is het spoor geheel vernieuwd.
Gepubliceerd op

Het hoofd koel houden en klus klaren

Met de hittegolf eind juli was het ronduit afzien voor de 300 medewerkers van Strukton Rail. Zij werkten 18 dagen lang 24/7 aan de spoorverbetering tussen Zevenaar en Wehl, terwijl de rest van Nederland smachtte naar een koele plaats rondom het huis. Ondanks de extreme temperaturen van zelfs boven de 40 graden Celsius moesten de lange broeken aan blijven. Geen teenslippers maar robuuste veiligheidsschoenen. Geen stoere cap maar de degelijke veiligheidshelm op de zwetende hoofden.
Gepubliceerd op

Downloads

Planning

  • Start: september 2018
  • Treinvrije perioden 2019:
weekend 23/24 maart
zomer 25 juli t/m 11 augustus
  • Gereed: 2019
  • Babberichseweg gereed: 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de spoorverdubbeling Zevenaar - Didam en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact