Spoorverbetering Zevenaar-Didam-Wehl

Tussen Zevenaar en Didam komt een tweede spoor en gaan de treinen met een hogere snelheid rijden. Dat betekent kortere reistijden, en een betere aansluiting. Reizigers hebben straks meer tijd om over te stappen in Arnhem en minder kans op vertragingen. Ook vervangen we de overweg Babberichseweg door een tunnel. Zo kunnen fietsers en voetgangers het spoor veilig kruisen.

Economische aantrekkingskracht

Dagelijks maken zo’n 21.000 reizigers gebruik van de spoorlijn Arnhem – Winterswijk. Deze lijn is de spil van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de regio Arnhem - Nijmegen, en vormt de aansluiting naar de Randstad. De bereikbaarheid van de regio is niet alleen voor de individuele reiziger belangrijk, maar ook voor de economische aantrekkingskracht.

Punctualiteit kan nog beter

De dienstregeling scoort al goed op punctualiteit: treinen rijden over het algemeen op tijd. Toch kan en moet het nog een stukje beter. Want op dit moment moeten treinen vaak nog op elkaar wachten. Oorzaken hiervan zijn het intensieve gebruik van het enkelspoor (alleen op stations Didam en Wehl is een passeermogelijkheid), én het invoegen van (inter)nationale reizigers- en goederentreinen bij Zevenaar. Eenmaal opgelopen vertragingen kunnen niet of nauwelijks worden ingelopen.

Spoorverdubbeling en harder rijden

Tijd dus voor een structurele en toekomstbestendige oplossing. Tussen station Zevenaar en station Didam gaan we het spoor verdubbelen. Zo voorkomen we ‘olievlekwerking’ bij verstoringen en hoeven treinen niet langer op elkaar te wachten. Daarnaast gaan de treinen op verschillende stukken harder rijden.

Wat zijn de voordelen voor de reizigers?

  • Sneller: de treinen zijn van en naar Arnhem 2 minuten sneller. En omdat treinen elkaar tussen Zevenaar en Didam gewoon kunnen passeren, hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
  • Betrouwbaarder: doordat de treinen 2 minuten eerder aankomen en 2 minuten later vertrekken, is er een ruime marge in de dienstregeling. De kans op vertragingen wordt zo kleiner. 
  • Makkelijkere overstap: door deze reistijdwinst verbetert de overstap op de Intercity’s van en naar Utrecht en andere richtingen.

Grootschalige werkzaamheden van 25 juli tot en met 11 augustus

Van donderdag 25 juli tot en met zondag 11 augustus gaan we volle bak aan de slag tussen Zevenaar-Didam en Wehl. Na jarenlange voorbereiding zetten we een belangrijke stap om de Achterhoek en de Liemers beter en sneller bereikbaar te maken.

Tijdens de ’18-daagse’ voert Strukton Rail in opdracht van ProRail verschillende werkzaamheden uit. In roosterdiensten werken zij dag en nacht met groot materieel aan het spoor. Het spoor wordt verdubbeld van één naar twee sporen over een lengte van 4 kilometer vanaf station Zevenaar tot aan station Didam. Ook vernieuwt de aannemer het bestaande spoor tussen Wehl en Didam.

Gevolgen voor het treinverkeer

Als gevolg van de ’18-daagse’ rijden de vervoerders met een aangepaste treindienstregeling. Reizigers worden in deze periode met vervangend busvervoer vervoerd. Ook hebben zij een langere reistijd en extra overstap momenten. Ben je van plan in deze periode met de trein te reizen? Check voor vertrek de reisplanner.

Nieuws

Het hoofd koel houden en klus klaren

Met de hittegolf eind juli was het ronduit afzien voor de 300 medewerkers van Strukton Rail. Zij werkten 18 dagen lang 24/7 aan de spoorverbetering tussen Zevenaar en Wehl, terwijl de rest van Nederland smachtte naar een koele plaats rondom het huis. Ondanks de extreme temperaturen van zelfs boven de 40 graden Celsius moesten de lange broeken aan blijven. Geen teenslippers maar robuuste veiligheidsschoenen. Geen stoere cap maar de degelijke veiligheidshelm op de zwetende hoofden.
Gepubliceerd op

Vuurwerk op het spoor

Zevenaar-Didam
Tijdens de ’18-daagse’ werkzaamheden tussen Zevenaar, Didam en Wehl voeren Strukton Rail en ProRail in opdracht van provincie Gelderland grote werkzaamheden uit aan en bij het spoor. Honderden werknemers werken in roosterdiensten 18 dagen lang dag en nacht aan het spoor. Inwoners van deze plaatsen die dicht bij het spoor wonen, bedrijven, weggebruikers etc., het zal niemand zijn ontgaan dat er flink wordt geklust. Niet altijd even leuk nu in de zomer alle ramen en deuren open staan. Ondanks de hinder die mensen kunnen ervaren zijn sommige werkzaamheden en zeker in de nacht spectaculair om te zien.
Gepubliceerd op

Spannend tot het laatste moment

Zevenaar-Didam
Strukton Rail is gestart met het uitvoeren van de Spoorverbetering Zevenaar-Didam-Wehl. Maandagochtend 12 augustus rijden de treinen weer. Om de kans op storingen zo klein mogelijk te houden, wordt alles uitgebreid getest. ‘Met als afsluiter de testrit van 24 uur’, zegt Erwin Bouwman, projectleider bij Arcadis. ‘Pas dan weten we zeker of alles echt werkt.’
Gepubliceerd op

Downloads

Planning

  • Start: september 2018
  • Treinvrije perioden 2019:
weekend 23/24 maart
zomer 25 juli t/m 11 augustus
  • Gereed: 2019
  • Babberichseweg gereed: 2020

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de spoorverdubbeling Zevenaar - Didam en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact