: DubbelDuurzaam

Tijdens de klimaattop in Glasgow vragen we zes klimaatkenners in een serie dubbelinterviews naar hun mening. Wat hebben de klimaatactivisten, politici, fanatici en experts te zeggen over duurzaamheid, treinverkeer en de klimaatcrisis?

Belangrijke onderwerpen

Hoe gaan we de klimaatcrisis tegen? Bij wie ligt de bal om actie te ondernemen? En ... wat vinden zij eigenlijk van reizen binnen Europa?

Deze vragen stelden we vier verschillende koppels. Om ervan te leren, om anderen te inspireren en omdat het dit jaar het Europees Jaar van het Spoor is. Ook vertrok 30 oktober onze speciale klimaattrein naar de VN-klimaattop in Glasgow. Een mooie gelegenheid om gedurende deze COP26 aandacht te vragen voor deze belangrijke onderwerpen.

Internationaal treinverkeer

De klimaattrein maakte het mogelijk op een duurzame manier naar de klimaattop te reizen. Dat was precies de boodschap die de veelal jonge klimaatactivisten samen met spoorbedrijven wilden overbrengen: maak de trein onderdeel van de oplossing van het klimaatprobleem. Doe dat door te investeren in spoor en treinen, in plaats van minder duurzame reis- en transportmogelijkheden. 

#1 Mara de Pater & Raoul Boucke

Wat staat bovenaan de actielijst van Raoul Boucke, (Tweede Kamerlid namens D66) en Mara de Pater  (Youth for Sustainable Travel)?

Lees het interview

#2 Anuna de Wever & Eva Dijkema

Waarom moeten we nu in actie komen volgens klimaatactiviste Anuna en Eva van ProRail?

Lees het interview

#3 Marjan Minnesma & Rozemarijn van 't Einde

Klimaatneutraal reizen moet de norm worden, maar hoe krijgen we dat voor elkaar?

Lees het interview

DubbelDuurzaam #4

Het vierde interview verschijnt op vrijdag 12 november. 

Duurzaam vervoer

Duurzaamheid is een belangrijke pijler in de strategie van ProRail. Door meer en beter (inter)nationaal treinverkeer te faciliteren, dragen we bij aan het behalen van de klimaatdoelen. In de actie-agenda Trein en Luchtvaart werken we samen met het ministerie van IenW, NS, Schiphol en KLM aan het verbeteren van de treinreis naar zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn.

Denk aan het verhogen van de treinfrequentie, zo streven we samen met NS en Eurostar naar zes treinen per dag naar Londen in 2025. De capaciteit verdubbelt dan van 2700 (3 x 900 reizigers per trein) naar 5400 reizigers per richting per dag, oftewel circa twee miljoen reizigers per richting per jaar en dus een capaciteit die bijna even groot is als het huidige aantal luchtreizigers tussen Londen en Amsterdam.

Eurolink

Met onze collega-infrabeheerders uit andere landen werken we aan een Europese dienstregeling: Eurolink. Door eerst de internationale dienstregeling te ontwerpen en daarna nationaal en regionaal te kijken, gebruiken we het bestaande spoor slimmer voor internationaal vervoer. Naast acties op de relatief korte termijn, werken we ook aan acties voor de langere termijn. Zo verbouwen we station Amsterdam Zuid om daar hét station voor internationale treinen van te maken.

Meer over onze ambities

Europees Jaar van het Spoor

De Europese Unie (EU) heeft 2021 uitgeroepen tot het Europese Jaar van het Spoor. De EU wil reizigers en bedrijven hiermee stimuleren om vaker voor de trein te kiezen. Dat is niet alleen veilig en snel, maar ook duurzaam.

Alleen met het spoor gaan we de klimaatdoelen halen uit de Green Deal en houden we Nederland nu en in de toekomst duurzaam bereikbaar.

Meer informatie