Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Grote spoorklus Groningen succesvol afgerond

Nieuws

4 juni 2020

In het project Groningen Spoorzone is in bijna vier weken tijd heel veel werk verzet. Het resultaat: een nieuw extra spoor, een opknapbeurt voor bestaande sporen en nieuwe bovenleiding en beveiliging over een traject van vier kilometer. Vanaf vandaag, 4 juni, rijden de treinen weer over het traject én stoppen er treinen langs een nieuw, extra perron op Groningen Europapark. Het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren is klaar voor gebruik en op station Groningen is ruimte gemaakt voor de aanstaande verbouwing die tot en met 2023 duurt.

Om de grootschalige werkzaamheden uit te kunnen voeren, reden er tussen 6 mei en 3 juni geen treinen op de trajecten Groningen-Assen en Groningen-Veendam/Weener. “Het was een uitdagende klus”, zegt projectmanager Han Berends van ProRail namens de partners in het project. “Er zijn ruim achtduizend diensten gedraaid om het werk aan het traject te kunnen klaren. Daarbij werd dag en nacht gewerkt. En Corona maakte het er niet makkelijker op. Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline.” Han kijkt trots terug. “We hebben dit samen met de aannemers goed opgepakt en gezorgd dat de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden nu de reizigersaantallen toenemen.”

Nieuw spoor

Tussen de stations Groningen Europapark en Groningen is een nieuw extra spoor aangelegd. Hiermee is het traject helemaal viersporig en klaar voor de toekomst. Er liggen nu twee sporen mét en twee sporen zonder bovenleiding. Zo wordt de landelijke (elektrische) treindienst van NS zoveel mogelijk gescheiden van de regionale (diesel) treindienst van Arriva om elkaar bij een verstoring zo min mogelijk te beïnvloeden.

Groot onderhoud 

De bestaande sporen tussen station Groningen en De Vork in Haren, waar het spoor zich splitst naar Assen en Winschoten, hebben een grote onderhoudsbeurt gehad. Op diverse plekken zijn delen spoor, dwarsliggers (spoorbielzen), wissels en spoorgrind vernieuwd. Verder is de gehele bovenleiding op het traject nieuw: funderingen, masten, balken en draad. Door de vervanging van de beveiliging zoals seinen, kabels en relaiskasten kan het traject weer jaren mee.

Opstelterrein en wandelpark De Vork

Opstelterrein De Vork in Haren is nu klaar voor gebruik. Hier zijn nu alle voorzieningen om treinen te parkeren, te tanken, te wassen en te onderhouden. De komende twee weken nemen Arriva en NS het terrein in gebruik. Om het opstelterrein en het achterliggende industrieterrein aan het zicht te onttrekken is naast De Vork al eerder een archeologisch wandelpark aangelegd met ondermeer een replica van een historische boerderij, die verwijst naar de archeologische vondsten in het gebied.

Station Groningen Europapark nog niet helemaal klaar

De treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool rijden vanaf 2022 door tot station Groningen Europapark. Daarvoor is de afgelopen maanden een extra (zij)perron inclusief perronkap en lift aangelegd. Ook zijn de perrons 1 en 2 verlengd, waardoor er langere treinen kunnen stoppen. Verder is er een keervoorziening aangelegd, zodat treinen op dit station kunnen keren. Bij toekomstige werkzaamheden aan het spoor kunnen treinen dan tot Groningen Europapark doorrijden en rijden er vanaf daar bussen.
De werkzaamheden op Europapark zijn nog niet klaar. In verband met Corona waren niet alle materialen voor onder andere de nieuwe trap, perrontegels en terrassen op tijd beschikbaar. De materialen komen uit landen die zwaar getroffen zijn. Het perron beschikt wel over alle voorzieningen voor reizigers, maar is nog niet via de trappen bereikbaar. Reizigers kunnen vanuit de onderdoorgang wel gebruik maken van de nieuwe lift. Het nieuwe perron is ook bereikbaar via de hellingbaan vanaf de Helperzoom.

Station Groningen klaar voor verbouwing

Het hoofdstation van Groningen heeft de afgelopen maand een heel andere aanblik gekregen. Het grootste deel van de perronkappen is verwijderd (en worden elders gerestaureerd) en de winkels die op het middenperron stonden zijn gesloopt. Er is een nieuwe tijdelijke looproute naar de perrons. Dit alles om ruimte te maken voor de grote verbouwing van het station, die tot 2023 duurt.

Groningen Spoorzone

Het project Groningen Spoorzone is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland; sneller reizen in Noord-Nederland en naar de Randstad door meer treinen, betere overstap, nieuwe verbindingen en sneller rijden.
 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers