Rails Willemsspoortunnel hersteld voordat reguliere dienstregeling weer begint

ProRail vervangt nog voordat de meeste treinen weer gaan rijden vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest doen we samen met aannemer VolkerRail van maandag 18 tot en met zaterdag 30 mei. Als gevolg van de Coronamaatregelen leveren de werkzaamheden geen hinder op voor reizigers en kunnen we zelfs ‘vooruit werken’.
Werk aan de Willemsspoortunnel, december 2016
Archiefbeeld van werkzaamheden in de Willemsspoortunnel.

We leggen nieuwe spoorstaven en draaien vervolgens 20.000 bouten los, om ze op een andere plek te herbevestigen op de houten dwarsliggers. Dat is enorm veel werk. Daarmee zijn we precies op tijd klaar, want vanaf 2 juni gaan de treinen grotendeels weer rijden volgens de reguliere dienstregeling van voor de coronacrisis. Nog steeds geldt dat het openbaar vervoer alleen bedoeld is voor noodzakelijke reizen. Lees hier meer over de opstart van de reguliere dienstregeling.

Rustiger op het spoor

Sinds de Rijksoverheid maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz pasten daarom hun dienstregelingen aan. Daardoor rijden er tot 1 juni een stuk minder treinen. Het is sindsdien een stuk rustiger op het spoor. Hierdoor hoeven over sommige stukken spoor helemaal geen treinen te rijden. Dat is bijvoorbeeld het geval in een deel van de Willemsspoortunnel. De Willemsspoortunnel ligt in Rotterdam, op de bodem van de Maas. Door deze tunnel rijden normaal gesproken continu treinen. Spoorwerk levert dan veel hinder op.

Inspectie en herstel

Inspecteurs van ProRail constateerden eerder dit jaar dat de sporen in de spoortunnel met spoed onderhoud nodig hadden. Een deel van dat werk is in februari uitgevoerd. De rest zou dit najaar volgen. Dat werk doen we dus voor een groot deel voordat alle treinen weer gaan rijden. Dit najaar komen we nog wel terug in de Willemsspoortunnel voor onderhoud. Dat onderhoud kunnen we door al het werk dat we nu gaan uitvoeren, doen op een moment dat er vanwege werkzaamheden elders toch al geen treinen rijden in de Willemsspoortunnel. In 2023 vervangen we de dwarsliggers in de tunnel.

 

 

Gepubliceerd op