Twee weekenden werk aan het spoor bij Zwolle

ProRail verdubbelt het spoor tussen Zwolle en Herfte. Eind maart en half april werken we ook door tijdens twee weekenden. Er rijden dan bussen in plaats van treinen.
Bij Herfte bouwt ProRail een dive-under. Van Herfte naar station Zwolle leggen we extra sporen aan.
Bij Herfte bouwt ProRail een dive-under. Van Herfte naar station Zwolle leggen we extra sporen aan.

Sporen verdubbelen bij Zwolle

Tussen station Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen. Dit stuk is ongeveer 2,5 kilometer lang. Er liggen al 2 sporen, straks zijn dat er dus 4. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Betere aansluitingen

Dat gaat voor betere aansluitingen zorgen. We werken ook aan de bovenleiding en de treinbeveiliging. En bij Herfte bouwen we dit jaar een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Het project moet in 2021 klaar zijn.

Gezond blijven tijdens het werk

Samen met de aannemers werken we zo goed en snel mogelijk door, maar het moet veilig gebeuren en de werknemers moeten gezond blijven. Vanwege de Corona-crisis nemen we tijdens het werk speciale maatregelen in acht. Zo houden de spoormonteurs rekening met de richtlijnen van het RIVM om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden. 

Geen treinverkeer mogelijk

Het werk kan voor het grootste gedeelte gebeuren terwijl de treinen over de naastgelegen sporen rijden, maar in sommige gevallen moeten we het treinverkeer wel stilleggen. In 2020 staan verschillende periodes gepland waarin er geen of minder treinen rijden. De eerste weekenden vol spoorwerk staan voor de deur: zaterdag 28 en zondag 29 maart en het Paasweekend van zaterdag 11 tot en met maandag 13 april. 28 en 29 maart zijn we vooral bezig met voorbereidend werk voor het Paasweekend. 

Groot materieel

In het Paasweekend bouwen we aan de nieuwe bovenleiding. 

  • We plaatsen 11 nieuwe bovenleidingbalken. Soms zijn die wel 40 meter lang. Door deze breedte is groot materieel nodig. Denk hierbij aan grote hijskranen. Nieuw spoor leggen we aan met speciale treinen.
  • We leggen kabels aan bij het spoor. 
  • We werken aan de fundering van de nieuwe bovenleiding. 
  • We voeren nieuwe spoorstaven aan.
  • We plegen onderhoud aan huidige sporen. 

Gevolgen voor het treinverkeer

Het voorbereidende werk van 28 en 29 maart heeft vooral impact op het treinverkeer richting Raalte. Check voor vertrek de reisplanner. Vanwege werk van zaterdag 11 tot en met maandag 13 april rijden er geen treinen maar bussen richting Meppel, Dalfsen, Heino en Olst. 

Werk in juni

Ook voor later in het jaar staat groot werk gepland. In het weekend van 6 en 7 juni sluiten we nieuwe sporen aan op het opstelterrein vlakbij Windesheim. Dit heeft gevolgen voor het treinverkeer richting ’t Harde, Kampen Zuid en Kampen. Na dat weekend is er in totaal maar liefst vier keer zoveel plek om treinen te ‘parkeren’.  

Werk vanaf juli

Vervolgens zijn vanaf juli verschillende weekenden gepland voor de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte, met gevolgen voor het treinverkeer richting Meppel, Dalfsen, Heino en Olst. Meer informatie hierover volgt nog. 

Gepubliceerd op