De trein als eerste keuze

Nieuws

6 februari 2019

De trein moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor auto en vliegtuig. Hoe kun je die keuze bevorderen? En kunnen innovaties daaraan bijdragen? Daarover sprak Chris Verstegen, Innovatiemanager bij ProRail, dinsdagavond 5 februari tijdens het vierde debat van NRC Live over de toekomst van mobiliteit.

Enorme reizigersgroei verwacht

De komende jaren wordt een forse groei van reizigers verwacht, ook op het spoor. Op sommige trajecten is in de komende decennia sprake van een groei van maar liefst 40%. Hoe gaan we deze groei op een duurzame manier opvangen, als we nu al nieuwe filerecords vestigen en te maken hebben met volle treinen in de spits? Daarover sprak Chris Verstegen tijdens de vierde avond van NRC Live.

Reizen makkelijker maken

Als het om gedrag gaat kun je reizigers verleiden om anders te gaan reizen, bijvoorbeeld buiten de spits. Of door het reizen per trein nog makkelijker te maken. Door de aansluiting op andere vormen van transport te verbeteren. Of door fietsenstallingen bij het station te bouwen. Dat doet ProRail namelijk ook. In Utrecht zelfs de grootste ter wereld. Tegelijkertijd moet je ruimte maken voor meer treinen op het spoor. De vraag is: hoe doe je dat?

Aan welke innovaties moet je denken?

Het verbeteren en misschien zelfs wel verdubbelen van de capaciteit van het spoor is mogelijk door een combinatie van een aantal grote innovaties. Denk bijvoorbeeld aan het stroomlijnen van het spoor. Dat deden we al bij Utrecht Centraal, door sporen in rechte banen te leggen en wissels weg te halen. Daardoor kunnen er veel meer treinen rijden. Tussen Amsterdam en Utrecht rijden inmiddels 10 intercity’s per uur (6 vanuit Amsterdam Centraal en 4 vanuit Amsterdam Zuid) met capaciteit voor 15 duizend reizigers. Ook het spoor bij andere grote steden wordt anders ingericht om ruimte te maken voor meer treinen. Dit heet het Programma Hoog Frequent Spoorvervoer.

Treinen dichter op elkaar laten rijden

Een andere innovatie is het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. Als je dat invoert kunnen dichter achter elkaar rijden. De frequentie van treinen kan dan omhoog. Tel daar een automatische piloot ter ondersteuning voor de machinist bij op. Dan kan de machinist preciezer rijden en stoppen (Automatic Train Operation). En als je de spanning op de bovenleiding verhoogt kunnen treinen sneller optrekken. Ook dat is een belangrijke innovatie. Bij ProRail zijn we al hard bezig met al deze innovaties. Want ons motto is: Verbinden, Verduurzamen en Verbeteren.

De toekomst van Mobiliteit

Om in de toekomst dreigende verkeersinfarcten te voorkomen en tegelijkertijd kilotonnen CO2 te besparen, moeten we anders nadenken over mobiliteit. Hoe past mobiliteit binnen het bredere plaatje van een gezonde en leefbare omgeving? Laat je inspireren en praat mee over de kansen voor een bereikbare en duurzame toekomst tijdens NRC Live. Op dinsdagavond 5 maart is het afsluitende debat met onze CEO Pier Eringa. Er zijn nog kaarten.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers